Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_11 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45796

Title: Multiculturalidad, interdisciplinariedad y paisaje sonoro (soundscape) en la educación musical universitaria de los futuros maestros en educación infantil
Other Titles: Multiculturalism, Interdisciplinarity and Soundscape in Music Teaching of Pre-School future teachers at University
Authors: Rodríguez Lorenzo, Gloria Araceli
Issue Date: Mar-2017
Abstract: El trabajo que aquí se presenta recoge los resultados de la aplicación de una propuesta de innovación docente llevada a cabo en el contexto del Grado de Maestro en Educación Infantil, en la asignatura Desarrollo de la Expresión Musical, utilizando la música como herramienta interdisciplinar. Centrada en la creación e interpretación de un paisaje sonoro (soundscape), se incluye la multiculturalidad con la intención de fomentar espacios de buena convivencia y desarrollar la inteligencia emocional, así como fomentar el desarrollo de las competencias profesionales del alumnado universitario, entre ellas, la competencia intercultural. La metodología incorpora las consideraciones pedagógicas de M. Schafer, la creación musical y el trabajo cooperativo y colaborativo.
This paper here presented collects the results of an innovation proposal carried out in the Degree of Pre-School Education Teachers, in the context of the subject Development of Musical Expression, using Music as an interdisciplinary tool. Focused in the creation and performance of soundscape, multiculturalism is included in order to encourage the development of professional competencies of University students, among them the intercultural competency. The methodology incorporates the pedagogical considerations of M. Schafer, the musical creation and cooperative and collaborative work. This paper here presented collects the results of an innovation proposal carried out in the Degree of Pre-School Education Teachers, in the context of the subject Development of Musical Expression, using Music as an interdisciplinary tool. Focused in the creation and performance of soundscape, multiculturalism is included in order to encourage the development of professional competencies of University students, among them the intercultural competency. The methodology incorporates the pedagogical considerations of M. Schafer, the musical creation and cooperative and collaborative work.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Multiculturalidad
Interdisciplinariedad
Paisaje sonoro
Educación infantil
Schafer, Raymond Murray
Competencias profesionales
Multiculturalism
Interdisciplinarity
Soundscape
Pre-School Education
Professional competences
URI: http://hdl.handle.net/10481/45796
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Lorenzo, G.A. Multiculturalidad, interdisciplinariedad y paisaje sonoro (soundscape) en la educación musical universitaria de los futuros maestros en educación infantil. DEDiCA, 11: 153-172 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45796]
Appears in Collections:DEDiCA,_11 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
09 - Gloria Araceli Rodriguez Lorenzo.pdf425.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada