Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_11 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45795

Title: Libros de Texto, o “todo” lo que debes saber sobre música
Other Titles: Textbooks, or “everything” you have to know about music
Authors: Pérez-Caballero Rubio, Berta
Issue Date: Mar-2017
Abstract: El modelo cultural que adquiere la sociedad durante un determinado periodo histórico se forma y se establece a través de aquello que denominamos canon. Entendemos como canon la selección valorizada de determinados fragmentos del patrimonio cultural por parte de una comunidad, con el fin de conformar su herencia histórica y conservarla a través de su transmisión a la sociedad. Las instituciones educativas asumen el papel de transmisión de este modelo principalmente a través de los textos y libros de enseñanza, convirtiéndose así en un elemento decisivo para la consolidación del sistema cultural. En España, los libros educativos son la fuente principal de información para el alumnado, siendo las publicaciones de las principales editoriales españolas las que se encargan de seleccionar unos contenidos musicales en detrimento de otros, y plantean el modo de abordarlos dentro de las aulas. Por tanto, los libros de texto se convierten en la expresión final de la ideología predominante en torno a la música, suponiendo la implantación de un canon musical. Analizaremos los contenidos que plantean algunas de las editoriales más importantes para determinar cómo se ha construido y transmitido el canon musical a través de los libros de texto en España.
The cultural model that acquires the society during a certain historical period forms and establishes what we denominated canon. We know “canon” as the valorized selection of fragments of the cultural patrimony by a community, in order to shape and preserve its historical heritage through its transmission to the society. Educational institutions assume the role of transmission of this model through textbooks, becoming a decisive element for the consolidation of the cultural system. In Spain, the educative books are the main source of information for students, where the main publishers are responsible for selecting musical contents, and approach them to the classrooms. Therefore, the textbooks become the ultimate expression of the dominant ideology about music, supposing the imposition of musicology's canon. We analyze the contents posed by the most important publishers to determine how the musicology’s canon has been created and transmitted through Spanish textbooks.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Canón
Educación
Libros de texto
Modelo cultural
Canon
Cultural model
Education
Textbooks
URI: http://hdl.handle.net/10481/45795
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pérez-Caballero Rubio, B. Libros de Texto, o “todo” lo que debes saber sobre música. DEDiCA, 11: 133-149 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45795]
Appears in Collections:DEDiCA,_11 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
08 - Berta Perez-Caballero Rubio.pdf767.28 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada