Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación >
DMIDE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45627

Title: A pioneering on medical education: The seminal text of J.P. Frank's De medicis peregrinationibus – Medical travels (1792)
Other Titles: Un pionero de la educación médica: El texto fundamental De medicis peregrinationibus (Viajes médicos), de J.P. Frank (1792)
Authors: Fernández-Guerrero, Inés María
Fernández-Guerrero, Cristina
Fernández-Cano, Antonio
Issue Date: 2016
Abstract: [Background] Medical travel is a general term for all journeys made by a health professional, and are common practice for education and training as a significant globalised topic in modern medical education, and their relevance dates back far into history. [Methods] A historical-documental method is used in this study. It re-examines and discusses critically the J.P. Frank text De medicis peregrinationibus (medical travel) written in 1792. [Findings] This paper enlightens on the meaning and usefulness of medical travels towards the end of the 18th century. A critical review of the text is carried out in order to compare medical travel and medical education towards the end of the 18th century with the same travel and education today. The authors discuss a number of relevant points that Frank makes regarding travelling physicians, the meaning and usefulness of medical travels, as well as about a proposed curriculum for travelling physicians that could still be followed today. [Conclusions] As a general conclusion, Frank's paper could be considered a seminal work on medical travel for educational purposes. His observations are still relevant today, reflected in students travelling abroad as part of mobility programmes in medical education.
[Antecedentes] Los viajes médicos, como término general para todo viaje realizado por un profesional de la salud, son una práctica habitual para su educación y capacitación, que conforma además un significativo tópico globalizado de la educación médica moderna, aunque su relevancia se remonte en la historia. [Método] Esta investigación utiliza un método histórico-documental. Revisa y analiza críticamente el texto De medicis peregrinationibus (Viajes médicos) escrito por J.P. Frank en 1792. [Hallazgos] Este artículo explica el significado y la utilidad para el aprendizaje de los viajes médicos hacia finales del siglo xviii. Se lleva a cabo una revisión crítica del texto, tratando de comparar viajes médicos e instrucción médica hacia finales del siglo xviii con los mismos viajes y educación hoy en día. Se discuten una serie de puntos relevantes que Frank realiza con respecto a los viajes médicos, su significado y la utilidad de estos, comentando una propuesta curricular para los médicos viajeros que bien podrían seguirse aún hoy. [Conclusiones] Como conclusión general, el texto de Frank podría considerarse una obra fundamental sobre los viajes médicos con fines educativos. Sus observaciones son aún relevantes hoy en día, tal como se refleja en los estudios sobre estudiantes que viajan al extranjero en la actualidad como parte de programas de movilidad en su formación médica.
Sponsorship: Open Access funded by Fundación Lilly
Publisher: Elsevier
Keywords: Medical education
Medical travels
History of medical education
De medicis peregrinationibus
Johann Peter Frank
Seminal medical texts
Mobility programs
Educación médica
Viajes médicos
Historia de la educación médica
Textos médicos fundamentales
Programas de movilidad
URI: http://hdl.handle.net/10481/45627
ISSN: 1575-1813
Citation: Fernández-Guerrero, I.M.; Fernández-Guerrero, C.; Fernández-Cano, A. A pioneering on medical education: The seminal text of J.P. Frank's De medicis peregrinationibus – Medical travels (1792). Educación Médica, 17(1): 29-34 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/45627]
Appears in Collections:DMIDE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
FernandezGuerrero_HistoryMedicalEducation.pdf490.04 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada