Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45499

Title: Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile
Other Titles: Motivation, Self-Confidence and Anxiety as Descriptors of the Attitude Towards Mathematics of the Future Teachers of Basic Education in Chile
Authors: Casis Raposo, Marcelo
Rico Catro, Nuria
Castro Martínez, Encarnación
Issue Date: Mar-2017
Abstract: En este trabajo estudiamos las respuestas de 285 futuros profesores de Educación General Básica en Chile sobre los constructos autoconfianza, motivación y ansiedad, considerados descriptores de la dimensión personal de las actitudes de los estudiantes hacia las matemáticas. El cuestionario utilizado toma en consideración la componente psico-social de las actitudes y su carácter multidimensional, contemplando las dimensiones: personal, social, profesional e institucional de las mismas. Se aprecia que la motivación es el constructo que puntúa con mayor orientación positiva mientras que la autoconfianza y la falta de ansiedad puntúan con orientación positiva más cercana al nivel neutro. In this paper, we study the answers that 285 prospective elementary teachers provide in Chile about the constructs self-confidence, motivation and anxiety, which are considered personal-dimension descriptors of students’ attitudes towards mathematics. We used a questionnaire that considers the psycho-social component of the attitudes and its multidimensional nature, considering the personal, social, professional, and institutional dimensions. We note that motivation has a higher positive score, while the scores of self- confidence and lack of anxiety are positive and closer to zero.
In this paper, we study the answers that 285 prospective elementary teachers provide in Chile about the constructs self-confidence, motivation and anxiety, which are considered personal-dimension descriptors of students’ attitudes towards mathematics. We used a questionnaire that considers the psycho-social component of the attitudes and its multidimensional nature, considering the personal, social, professional, and institutional dimensions. We note that motivation has a higher positive score, while the scores of selfconfidence and lack of anxiety are positive and closer to zero.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(3)
Keywords: Actitud matemática
Ansiedad
Autoconfianza
Motivación
Formación
Profesores
Matemáticas
Anxiety
Mathematical attitude
Motivation
Self-confidence
Prospective teachers
URI: http://hdl.handle.net/10481/45499
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Casis Raposo, M.; Rico Castro, N.; Castro Martínez, E. Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3): 181-203 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45499]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
170326CasisVFinal.pdf478.01 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada