Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45498

Title: Análisis de las notas tomadas por los alumnos en una presentación inicial de límite de una función
Other Titles: Analysis of the notes taken by students in a first presentation of the notio of function limit
Authors: Arce-Sánchez, Matías
Conejo-Garrote, Laura
Issue Date: Mar-2017
Abstract: En este artículo se examinan las notas tomadas por alumnos de cuatro aulas de primero de Bachillerato durante una presentación inicial del concepto de límite de una función. Hemos analizado qué elementos son registrados y qué aspectos del significado del concepto de límite quedan reflejados. Se han detectado diferencias importantes en la transcripción de ejemplos y en los registros verbales. Las notas tienden a enfatizar movimientos únicamente en una variable o sobre las gráficas de las funciones. Concluimos con algunas reflexiones sobre la influencia potencial de estas notas en el aprendizaje del concepto. In this article, we examined the notes taken by four classes of eleventh- grade during the first presentation of the notion of function limit. We analyzed the elements that the students had decided to write down and the aspects of the meaning of the concept represented in their notes. We detected important differences in the transcription of examples and verbal notes. These notes usually emphasized movements only in one variable or on the graphs of the functions. We conclude with some reflections about the potential influence of these notes in the student’s learning of the concept.
In this article, we examined the notes taken by four classes of eleventhgrade during the first presentation of the notion of function limit. We analyzed the elements that the students had decided to write down and the aspects of the meaning of the concept represented in their notes. We detected important differences in the transcription of examples and verbal notes. These notes usually emphasized movements only in one variable or on the graphs of the functions. We conclude with some reflections about the potential influence of these notes in the student’s learning of the concept.
Publisher: Universidad de Granada. Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(3)
Keywords: Estudiantes de bachillerato
Límite de una función
Significado
Sistemas de representación
Toma de notas
High school
Students
Limit of a function
Meaning
Note-taking
Systems of representation
URI: http://hdl.handle.net/10481/45498
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
An error occurred on the license name.
Citation: Arce, M.; Conejo, L. Análisis de las notas tomadas por los alumnos en una presentación inicial de límite de una función. PNA, 11(3): 155-179 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45498]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
170326ArceVFinal.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada