Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45370

Title: Autorregulación del aprendizaje en centros educativos de Granada donde se utilizan las tecnologías de la información y la comunicación
Other Titles: Self-regulation of Learning in Schools of Granada where Technologies of Information and Communication Are Applied
Authors: Barría Lobos, Carolina
Rodríguez Fernández, Sonia
Salmerón-Vílchez, Purificación
Issue Date: 2017
Abstract: Este trabajo tiene como objetivo analizar la utilización de estrategias de aprendizaje autorregulado en el proceso de aprendizaje de los estudiantes antes, durante y al finalizar una tarea, la percepción que manifiesta el profesorado sobre el empleo que le da el alumnado a éstas y la relación existente entre ambas opiniones, en contextos educativos en los que se utilizan las TIC. El estudio se encuentra basado en el marco teórico propuesto por Pintrich (2000) sobre el aprendizaje autorregulado. Los datos fueron obtenidos a través de un autoinforme aplicado a 332 estudiantes de 5to y 6to de primaria y un registro de observación aplicado a 18 profesores tutores de esos mismos niveles en siete centros educativos de Granada capital, España. De acuerdo a los resultados obtenidos, podemos determinar que son las estrategias de tipo emocional/afectivas las que más utilizan los estudiantes y que existe bastante coincidencia entre la opinión del alumnado y el profesorado.
The objective of this article is to analyze the application of self-regulated learning strategies in the learning process of students before, during and after finishing a task, the perception that the teachers have about the students’ use of these strategies and the relation between both their opinions in educational contexts where TIC are applied. The study is based on the theory proposed by Pintrich (2000) about self-regulated learning. The statistics were obtained by way of individual questionnaires given to 332 students from the 5th and 6th grades and a record of observations made by 18 teachers from these same grades in 7 elementary schools in the city of Granada, Spain. Based on the results, one can conclude that the emotional/affective learning strategies are the most used by the students and that there is considerable agreement between the opinions of students and teachers.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 6 de marzo de 2017
Aceptado: 20 de marzo de 2017
Correspondencia: Carolina Barría Lobos
Correo-e: cbarrialobos@gmail.com
Orcid: 0000-0002-0078-3434
Revisión Abierta por Pares (Open Peer Review): Dr. Miguel Ángel Gallardo Vigil. Universidad de Granada (Spain) | Orcid: 0000-0002-5462-077X
Revisión Abierta por Pares (Open Peer Review): Dra. Karen McMullin. Trent University (Canada) | Orcid: 0000-0002-1449-3550
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Autorregulación
Tecnologías de la información y la comunicación (TICs)
Self-regulation
(Techonologies of Information and Communication (ICT)
TICs (Tecnologías de la información y la comunicación)
ICT (Techonologies of Information and Communication)
URI: http://hdl.handle.net/10481/45370
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Barría Lobos, C.; Rodríguez Fernández, S.; Salmerón-Vílchez, P. Autorregulación del aprendizaje en centros educativos de Granada donde se utilizan las tecnologías de la información y la comunicación. ReiDoCrea, 6: 140-155 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45370]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-13.pdf775.65 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada