Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Impossibilia. Revista internacional de estudios literarios >
Impossibilia, 8 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45258

Title: Las dificultades de los futuros maestros ante la LIJ: El ejemplo de Alfanhuí
Authors: Morón Olivares, Eva
Martínez Aguilar, Consuelo
Issue Date: 30-Oct-2014
Abstract: Una de las características propias de la literatura infantil y juvenil es la presencia de un adulto que facilite el contacto con los libros y acompañe la lectura cuando sea necesario. La relevancia de esta función determina la necesidad de que los mediadores, en concreto los maestros, posean una sólida competencia literaria y la capacidad de transmitir el gozo de leer. Los más recientes estudios acerca de los hábitos lectores de los estudiantes de Magisterio en España revelan un progresivo deterioro de su hábito lector, un incremento de las dificultades para interpretar la obra literaria y un creciente desinterés por la lectura. Estas limitaciones, y así lo pone de manifiesto el presente artículo, alcanzan la valoración que hacen de la LIJ, como evidencia su lectura de Industrias y andanzas de Alfanhuí, de Rafael Sánchez Ferlosio.
One of the singular features of the Young Learners Literature is the presence of an adult who promotes the contact with Literature and accompanies in the reading when necessary. The importance of this task determines the need for tutors (and especially school teachers) to possess a solid literary proficiency and the capability to transmit the joy of reading. The newest studies about Teacher Training students in Spain have witnessed a progressive decay of their activities in reading practice, an increased difficulty in their interpreting of literary works, and an increasing indifference for reading. These limitations, and this can be clearly observed in the present article, extend to their appraisal of Young Learners Literature, as their reading of Industrias y andanzas de Alfanhuí, by Rafael Sánchez Ferlosio shows.
Publisher: Asociación Cultural Impossibilia
Description: Ilustración: "Setting eyes in sleeping dolls". Lewis Hine, U.S. National Archives
Series/Report no.: Impossibilia. Monográfico;11
Keywords: Literatura infantil
Educación
Literatura juvenil
Children's literature
Young adult literature
Docencia
Alfanhuí
Sánchez Ferlosio, Rafael
Literary education
Literary reading
Teacher training students
URI: http://hdl.handle.net/10481/45258
ISSN: 2174-2464
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Morón Olivares, Eva; Martínez Aguilar, Consuelo. Las dificultades de los futuros maestros ante la LIJ: El ejemplo de Alfanhuí. Impossibilia, 8: 194-207 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/45258]
Appears in Collections:Impossibilia, 8 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
M 11 -Moron & Martinez.pdf303.58 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada