Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Impossibilia. Revista internacional de estudios literarios >
Impossibilia, 8 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45256

Title: Leer para sentir. La dimensión emocional de la educación literaria
Authors: Sanjuán Álvarez, Marta
Issue Date: 30-Oct-2014
Abstract: En las últimas décadas, la situación de crisis en la “enseñanza de la literatura” se ha hecho patente en países de tradición historicista muy arraigada, como España o Francia, especialmente en la etapa secundaria. El trabajo reivindica nuevos caminos metodológicos orientados a transformar esta enseñanza en una verdadera “educación literaria” capaz de crear en los jóvenes el deseo de leer y de seguir leyendo fuera de la escuela, y de contribuir al descubrimiento de la experiencia lectora y a la construcción de su identidad individual, social y cultural. Para ello, resulta imprescindible estimular la lectura personal, la que establece unos vínculos emocionales profundos entre los contenidos temáticos del texto, sus valores éticos y sociales, y los conflictos o situaciones que viven los lectores concretos, niños o adolescentes que están formando su personalidad, su concepción de la realidad y sus pautas de comportamiento, lo cual no significa tratar estos contenidos éticos al margen de las características estéticas de las obras.
In recent decades, the crisis in the “teaching of literature” has become evident in those countries where literary history has deep roots, such as Spain or France, especially in secondary education. This paper claims new methodological approaches aimed at transforming this teaching in a real “literary education” able to create in young people the desire to read and to continue reading outside of school, and contribute to the discovery of the reading experience and the construction of individual, social and cultural identity. To do this, it is essential to encourage personal reading, the sort of reading which provides deep emotional ties between thematic content of the text, its ethical and social values, and the conflicts or situations experienced by specific readers, children or adolescents who are forming their personality, their conception of reality and their behavior. This does not mean treating the ethical content outside the aesthetic features of works.
Publisher: Asociación Cultural Impossibilia
Description: Ilustración: "Horse and boy lying down". Tyne & Wear Archives & Museums
Series/Report no.: Impossibilia. Monográfico;9
Keywords: Lectura
Enseñanza
Escolaridad
Identidad
Educación
Historicismo literario
Crisis
Reading
Emotional dimension of reading
Reading experience
Literary education
Crisis of literary historicism
URI: http://hdl.handle.net/10481/45256
ISSN: 2174-2464
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sanjuán Álvarez, Marta. Leer para sentir. La dimensión emocional de la educación literaria. Impossibilia, 8: 155-178 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/45256]
Appears in Collections:Impossibilia, 8 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
M 9 - Sanjuan.pdf725.51 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada