Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45090

Title: The communication skills of future teachers during their initial training
Other Titles: Competencia comunicativa de los futuros docentes durante su formación inicial
Authors: Rodríguez Fuentes, Antonio
Ayllón Blanco, María Fernanda
Gallego Ortega, José Luis
Gómez Pérez, Isabel Angustias
Issue Date: Feb-2017
Abstract: Communication skills are considered vital in order to work as a professional teacher. This study evaluates the communication skills of students in teaching programs at two public universities of Spain. We developed a questionnaire based on consolidated theoretical knowledge in the field of educational communication: a) skills as a transmitter, b) skills as a receiver, c) skills as a classroom teacher, d) skills as a participant in meetings, and e) skills as a tutor; and gave it to 670 students who were in their first (start of their degree), second (middle of their degree) and third years (about to graduate) of a teaching degree in the academic year 2013/2014, so that the data reflected the participants' levels of experience. Through the use of cross-cutting research methods we obtained the data and performed quantitative analyses of a descriptive nature. The results revealed a certain inadequacy in the acquisition and development of teaching-related communication skills, which was more pronounced in supposedly "classical" areas of communication: transmission and reception than in others: classroom communication, meeting participation and tutorial conversation, despite the fact that more progress is made in the former areas over time. We discuss these data and offer guidelines for specific training.
Las competencias comunicativas se consideran imprescindibles para el desempeño profesional docente. En este estudio se valora el grado de dominio que poseen estudiantes de Magisterio de dos universidades públicas españolas, con motivo de apreciar su desarrollo. Para ello, se empleó un cuestionario cuyas dimensiones derivan del conocimiento teórico consolidado en el campo de la comunicación educativa: a) competencia como emisor; b) competencia como receptor, c) competencia como comunicador en el aula, d) competencia comunicativa como participante en reuniones, e) competencia como tutor; y se aplicó a 670 estudiantes de primero, segundo y tercer nivel de la carrera de Magisterio durante el curso académico 2012/14. Mediante un diseño transversal de investigación, se obtuvieron los datos y se realizaron análisis cuantitativos de tipo descriptivo. Los resultados arrojan cierta timidez en la adquisición y desarrollo de las habilidades comunicativas docentes, más acusada en las dimensiones supuestamente clásicas del acto comunicativo (emisor y receptor) que en otras (comunicador en el aula, participante en reuniones y conversador en tutorías), pese a que son en las primeras en las que más se progresa con el transcurso de los años. Se discuten estos datos y se proporcionan orientaciones para una formación específica en educomunicación.
Publisher: REMIE - Multidisciplinary Journal of Educational Research
Series/Report no.: REMIE 7;(1)
Keywords: Communication skills
Educational communication
Initial teacher training
Teaching-related communication
Teaching skills
Competencia comunicativa
Formación inicial del profesorado
Comunicación docente
Competencias docentes
URI: http://hdl.handle.net/10481/45090
ISSN: 2014-2862
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Fuentes, A., Ayllón Blanco, M. F., Gallego Ortega, J. L., & Gómez Pérez, I. A. (2017). The communication skills of future teachers during their initial training. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(1), 88-118. doi:10.17583/remie.2017.2200. [http://hdl.handle.net/10481/45090]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2017.Art.RMIE.CommunicationSkills.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada