Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45029

Title: Atención y Memoria en estudiantes con bajo rendimiento académico. Un estudio exploratorio
Other Titles: Attention and memory in students with low academic performance. An exploratory study
Authors: Parra-Bolaños, Nicolás
Peña Álvarez, Cristina de la
Issue Date: 2017
Abstract: Resumen: Actualmente, diversos estudios evidencian la relevancia de los procesos neuropsicológicos como Atención y Memoria en el proceso de aprendizaje del alumnado. El objetivo de esta investigación es analizar el nivel de atención y memoria en estudiantes colombianos con bajo rendimiento académico. Método: La muestra (N=29, M=9.72, SD=2.78) está compuesta por escolares de Educación Primaria con bajo rendimiento académico. Las pruebas administradas fueron la Prueba de Ejecución Continua Visual y Auditiva y la Figura Compleja de Rey. Resultados: El análisis muestra que existen correlaciones significativas positivas moderadas entre atención visual, atención auditiva y memoria visual; no existen diferencias significativas entre atención visual, atención auditiva y memoria visual. Conclusiones: Estos resultados son relevantes para la elaboración de programas de intervención que mejoren el rendimiento académico mediante el diseño de estrategias aplicables a cualquier asignatura educativa.
Abstract: Currently, several studies show the relevance of the neuropsychological processes such as attention and memory in the process of student learning. The overall objective of this research is to analyze the level of attention and memory in Colombian students with poor academic performance. Method: The sample (N= 29, M=9.72, SD=2.78) consisted students with to poor academic performance. It was administered the Visual and Auditory Continuous Performance and Rey Complex Figure Test. Results: The analysis show significant correlations between visual attention, auditory attention, and visual memory; no significant differences between visual attention, visual memory and auditory attention in the study sample. Conclusions: These results are relevant to the development of programs intervention to improve performance academic.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 30 de junio de 2016
Aceptado: 23 de febrero de 2017
Correspondencia: Cristina de la Peña
Correo-e: cristina.delapena@ufv.es
ORCID: 0000-0003-1176-4981
Revisores:
Dra. Marzia Fiorini. Università degli Studi di Cassino e del Lazio Meridionale (Italia). Identificador Dialnet: 778877
Dr. Alfonso Conde Lacarcel. Universidad de Granada (Spain). ORCID: 0000-0002-2247-2856
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Atención
Memoria
Attention
Memory
URI: http://hdl.handle.net/10481/45029
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Parra-Bolaños, N.; Peña Álvarez, C. de la. Atención y Memoria en estudiantes con bajo rendimiento académico. Un estudio exploratorio. ReiDoCrea, 6: 74-83 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45029]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-7.pdf257.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada