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dc.contributor.authorRomero Frías, Esteban es_ES
dc.contributor.authorRobinson García, Nicolás es_ES
dc.date.accessioned2017-02-15T07:36:34Z
dc.date.available2017-02-15T07:36:34Z
dc.date.issued2017-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/44867
dc.description.abstractSocial laboratories, defined as experimental spaces for co-creation, have currently become the main centres of innovation. Medialabs are experimental laboratories of technologies and communication media which have co-evolved along with the digital society into becoming mediation laboratories of citizen experimentation, observing a confluence of both models. In the last years, these centres have expanded within the higher education context, generating new forms of innovation and posing the issue on how to measure the impact of such open spaces. This paper analyzes the origin and development of social laboratories in Spain. It first reviews their historical development since its antecedents in the 19th Century until the most recent initiatives. It focuses specifically on initiatives launched within the university context, highlighting their role as motors of innovation. Then, it presents the case of Medialab UGR, a co-creation and digital culture centre of social collaboration framed in the digital context. Finally, it offers a first approach towards the assessment of its social impact by using the Twitter and analyzes its capacity to mobilize and reach non-academic audiences. The findings show the plurality of actors involved in this type of networks as well as the difficulty and complexity of the task on the development of indicators that can comprise both, academic and social interests.es_ES
dc.description.abstractLos laboratorios sociales, como espacios de experimentación y co-creación, se han convertido en una de las principales instituciones de innovación en nuestros días. En este marco, los medialabs surgen como un tipo de laboratorios centrados en la experimentación con tecnologías y medios de comunicación y evolucionan, con el desarrollo de la sociedad digital, hacia laboratorios de mediación ciudadana e innovación social. En los últimos tiempos se ha producido una expansión de estos modelos en el contexto universitario, generando casos de gran interés para el desarrollo de nuevas métricas del impacto académico en la sociedad. El presente trabajo aborda, en primer lugar, el concepto, origen y desarrollo de los laboratorios sociales en España y globalmente, centrándose específicamente en el espacio universitario y en los medialabs. En segundo lugar, expone la problemática de las métricas alternativas del impacto social, aportando una propuesta de análisis basada en Twitter como herramienta para identificar los distintos tipos de públicos que muestran interés y el nivel de participación que despierta su actividad. Por último, se aplica este análisis al caso de Medialab UGR en la Universidad de Granada, un laboratorio de cultura digital enfocado en la co-creación y colaboración social. Los resultados muestran la pluralidad de actores vinculados a este tipo de redes así como la dificultad y complejidad de establecer indicadores que concilien tanto intereses académicos como sociales.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es
dc.subjectMedialabes_ES
dc.subjectAltmetricses_ES
dc.subjectCultura digitales_ES
dc.subjectSociedad digitales_ES
dc.subjectImpacto sociales_ES
dc.subjectTwitteres_ES
dc.subjectRedes sociales es_ES
dc.subjectInnovaciones_ES
dc.titleLaboratorios sociales en universidades: Innovación e impacto. El caso de Medialab UGRes_ES
dc.title.alternativeSocial labs in universities: Innovation and impact. The case of Medialab UGRen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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