Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal >
DDEMPC - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44788

Title: Factores psicológicos relacionados con las clases de educación física como predictores de la intención de la práctica de actividad física en el tiempo libre en estudiantes
Other Titles: Psychological factors related to physical education classes as predictors of students’ intention to partake in leisure-time physical activity
Authors: Baena Extremera, Antonio
Granero-Gallegos, Antonio
Ponce de León Elizondo, Ana
Sanz-Arazuri, Eva
Valdemoros San Emeterio, María Ángeles
Martínez-Molina, Marina
Issue Date: 2016
Abstract: Debido al aumento del sedentarismo entre los jóvenes, conocer la intención de práctica de actividad física en esta población puede ser determinante a la hora de inculcar futuros hábitos de práctica física para mejorar la salud actual y futura de los escolares. Así, el objetivo de este trabajo fue hallar un modelo predictivo de la intención de práctica de actividad física en tiempo libre a partir de la motivación, la satisfacción y la competencia. La muestra fue de 347 hombres y 411 mujeres de educación secundaria en España, con edades de entre 13 y 18 años. Se utilizó un cuestionario compuesto por el Sport Motivation Scale, Sport Satisfaction Instrument, el factor competencia de Basic Psychological Needs in Exercise Scalee Intention to partake in leisure-time physicalactivity, todos ellos adaptados a la Educación Física escolar. Se realizaron análisis factoriales confirmatorios y modelos de ecuaciones estructurales. La intención de práctica fue predicha por la competencia y ésta por la satisfacción/diversión. La motivación intrínseca se mostró como el mejor predictor de la satisfacción/diversión. Para predecir la intención de práctica física se debería potenciar la motivación intrínseca entre el alumnado de Educación Física.
In view of the rise in sedentary lifestyle amongst young people, knowledge regarding their intention to partake in physical activity can be decisive when it comes to instilling physical activity habits to improve the current and future health of school students. Therefore, the object of this study was to find a predictive model of the intention to partake in leisure- time physical activity based on motivation, satisfaction and competence. The sample consisted of 347 Spanish, male, high school students and 411 female students aged between 13 and 18 years old. We used a questionnaire made up of the Sport Motivation Scale, Sport Satisfaction Instrument, and the competence factor in the Basic Psychological Needs in Exercise Scale and Intention to Partake in Leisure-Time Physical Activity, all of them adapted to school Physical Education. We carried out confirmatory factor analyses and structural equation models. The intention to partake in leisure-time physical activity was predicted by competence and the latter by satisfaction/fun. Intrinsic motivation was revealed to be the best predictor of satisfaction/fun. Intrinsic motivation should be enhanced in order to predict an intention to partake in physical activity in Physical Education students.
Publisher: Associacao Brasileira de Pos - Graduacao em Saude Coletiva
Keywords: Adolescencia
Actividades extra escolares
Ecuaciones estructurales
Práctica deportiva
Adolescence
Extracurricular activity
Structural equations
Sports practice
URI: http://hdl.handle.net/10481/44788
ISSN: 1413-8123
1678-4561
Citation: Baena Extremera, A.; et al. Factores psicológicos relacionados con las clases de educación física como predictores de la intención de la práctica de actividad física en el tiempo libre en estudiantes. Ciência & Saúde Coletiva, 21(4): 1105-1112 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44788]
Appears in Collections:DDEMPC - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
BaenaExtremera_ActividadFisicaEstudiantes.pdfArtículo en español144.99 kBAdobe PDFView/Open
BaenaExtremera_PhysicalActivityStudents.pdfArticle in English138.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada