Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Filologías Inglesa y Alemana >
DFIA - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44765

Title: Tourism websites in English as a source for the autonomous learning of specialized terminology. A CALL application
Other Titles: Páginas web turísticas en inglés como recurso para el aprendizaje autónomo de la terminología especializada: Una aplicación ALAC/CALL
Authors: Felices-Lago, Ángel
Issue Date: 2016
Abstract: For years now, it has been an unquestioned fact that a large majority of textbooks available in English for Tourism, either in book format, CD-Rom or web site access are based on situations and professional contexts connected with the Anglo-Saxon environment, even though the vast majority of graduates in Tourism in Spain (and other countries) end up working in the region (autonomous community) of origin or in the province of reference for studies. There is, therefore, a clear dysfunction between the textbooks available in the market and the materials and situations that the students will face in their professional future. However, the Internet now allows us to exploit the availability of vast quantities of local resources (websites, blogs, etc.) with their corresponding versions in English, which include tourist information referring to, for example, hotels, restaurants, historical and artistic heritage sites, tour operators, travel agencies, trade fairs or specialized services at the national, regional or communal levels. All these sites offer a special showcase of all the linguistic resources available (be they lexical, syntactic or terminological ) that the learners must acquire for their professional development. Consequently, the purpose of this study is to offer the results of the computer-assisted language learning (CALL) project entitled Autonomous Learning of Specialized Vocabulary in English for Tourism (http://wdb.ugr.es/~afelices/), which takes into consideration the previous premises in order to promote, as its title indicates, autonomous learning in a more realistic professional context and to serve as a model for the development of similar e-learning platforms in other regions or countries.
Durante muchos años no se ha cuestionado el hecho de que una gran mayoría de los manuales de inglés turístico disponibles, ya sea en formato libro, CD-Rom o página web, se basen en situaciones y contextos profesionales vinculados al entorno cultural anglosajón, aun cuando una amplísimo número de titulados en Turismo en España (y otros países) desempeñen su actividad profesional en su región o comunidad autónoma de origen o en la provincia donde culminaron sus estudios. Por lo tanto, existe una evidente disfunción entre los manuales disponibles en el mercado y los contenidos o situaciones en las que los estudiantes tendrán que afrontar su futuro profesional. Sin embargo, Internet nos permite actualmente aprovechar la disponibilidad de ingentes cantidades de recursos del entorno próximo (portales, blogs, etc.) con sus correspondientes versiones en inglés, que incluyen información turística sobre, por ejemplo, hoteles, restaurantes, lugares de interés histórico o artístico, operadores turísticos, agencias de viaje, ferias comerciales o servicios especializados. Estos medios en la Red sirven para mostrar claramente todos los recursos lingüísticos disponibles (ya sean estos léxicos, sintácticos o terminológicos que los aprendices deben adquirir para su desarrollo profesional. En consecuencia, el objetivo de este estudio es ofrecer los resultados del proyecto CALL titulado Aprendizaje autónomo de vocabulario especializado en inglés turístico (http:// wdb.ugr.es/~afelices/), que parte de las premisas expuestas anteriormente y, como su título indica, promueve el aprendizaje autónomo en un contexto profesional más realista para servir como modelo de plataformas similares de elearning en otras regiones o países.
Sponsorship: This article is based on research carried out within the framework of the Project FFI2014-53788-C3-1-P, which is funded by the Spanish ministry of Economy and Competitiveness.
Publisher: Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos (AELFE)
Keywords: English for Tourism
Autonomous learning
Terminology
CALL
Vocabulary acquisition
Inglés turístico
Aprendizaje autónomo
Terminología
Adquisición de vocabulario
URI: http://hdl.handle.net/10481/44765
ISSN: 1139-7241
2340-2784
Citation: Felices-Lago, A. Tourism websites in English as a source for the autonomous learning of specialized terminology. A CALL application. Ibérica, 31: 109-125 (2016). []
Appears in Collections:DFIA - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
FelicesLago_CALLApplication.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada