Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 3 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44626

Title: La formación docente en momentos de cambios: ¿Qué nos dicen los profesores principiantes universitarios?
Other Titles: Teacher education in times of change. What we say beginner university teachers?
Authors: Bozu, Zoia
Imbernon Muñoz, Francesc
Issue Date: 2016
Abstract: Este estudio cualitativo con una metodología de estudios de casos múltiple examina la opinión de los profesores principiantes de la Universidad de Barcelona sobre las consecuencias del proceso de implementación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Indaga sobre la valoración que realiza el profesorado sobre la formación recibida en el postgrado de “Iniciación a la docencia universitaria” y sobre los aprendizajes que les generó la experiencia formativa. La muestra de la investigación ha estado constituida por diez profesores principiantes de diferentes ámbitos de conocimiento de la Universidad de Barcelona y los datos proceden de la realización de entrevistas en profundidad. Entre los hallazgos más importantes, cabe destacar su percepción sobre la implementación del EEES y las propuestas que dan sobre los cambios que debería realizar la Universidad para una verdadera reforma de la formación de los docentes.
This qualitative, multiple-case study analyses the opinion of beginner teachers from the University of Barcelona on the consequences of the process of implementation of the European Space for Higher Education. Teachers are asked to assess university-teacher training in postgraduate studies as well as learning generated/acquired through this training experience. The sample comprised 10 beginner teachers from different knowledge fields at the University of Barcelona. Data were collected through in-depth interviews. Teachers' proposals on their perception and the necessary changes in University to complete a true reform of the teaching-learning process stand out among the findings of this study.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev203col9;
Keywords: Profesorado principiante universitario
Formación docente inicial
Espacio Europeo de Educación Superior
Docencia universitaria
Conocimiento docente
Mejora e innovación docente
Beginner university teachers
Pre-service teacher training
European Space for Higher Education
University teaching
Teaching knowledge
Teaching improvement and innovation
URI: http://hdl.handle.net/10481/44626
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bozu, Z.; Imbernon Muñoz, F. La formación docente en momentos de cambios: ¿Qué nos dicen los profesores principiantes universitarios?. Profesorado, 20(3): 467-492 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42626]
Appears in Collections:Vol._20, 3 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev203col9.pdf485.48 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada