Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 3 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44622

Title: Planificar, monitorear y evaluar el proceso de aprendizaje: ¿Cómo lo hacen estudiantes de nivel primario de educación?
Other Titles: Planning, monitoring and evaluating the learning process: How do students of primary level of education?
Authors: Yamila Rigo, Daiana
Issue Date: 2016
Abstract: La investigación que se presenta tuvo como objetivo examinar si los estudiantes de nivel primario de educación emplean estrategias de regulación de la cognición orientadas a la planificación, monitorización y evaluación antes, durante y finalizada una actividad académica. El estudio se desarrolló en el área de Ciencias Sociales con alumnos que cursaban quinto grado. La recolección de datos se realizó a partir de la implementación de un protocolo con preguntas abiertas que indagaba las tres dimensiones de regulación de la cognición. Los resultados indican que la mayoría de los estudiantes presentan dificultades para autorregular el proceso de aprendizaje. Estos hallazgos sugieren la importancia de orientar acciones en pro de diseñar proyectos instructivos orientados a promover habilidades tendientes a la autorregulación del aprendizaje.
The investigation presented aimed to examine whether students in primary level of education employ strategies of regulation of cognition oriented planning, monitoring and evaluation before, during and completed an academic activity. The study was conducted in the area of Social Sciences with students who were in fifth grade. Data collection was performed from the implementation of a protocol with open-ended questions that asked the three dimensions of regulation of cognition. The results indicate that most students have difficulties to self-regulate the learning process. These findings suggest the importance of guiding actions for designed instructional projects designed to promote skills at self-regulated learning.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev203col6;
Keywords: Regulación de la cognición
Nivel primario de educación
Planificar
Monitorear
Evaluar
Regulation of cognition
Primary education
Planning
Monitoring
Evaluating
URI: http://hdl.handle.net/10481/44622
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Yamila Rigo, D. Planificar, monitorear y evaluar el proceso de aprendizaje: ¿Cómo lo hacen estudiantes de nivel primario de educación?. Profesorado, 20(3): 527-548 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42622]
Appears in Collections:Vol._20, 3 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev203col6.pdf269.12 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada