Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 3 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44621

Title: La necesaria formación de los docentes en aprendizaje colaborativo
Other Titles: The necessary training of teachers in collaborative learning
Authors: Avello-Martínez, Raidell
Marín, Victoria I.
Issue Date: 2016
Abstract: La incorporación de las TIC a la sociedad, y en particular a la educación, ha provocado importantes cambios en la interacción y comunicación entre las personas que aprenden. El aprendizaje colaborativo, en sus diferentes implementaciones y variantes, es una de las manifestaciones de este fenómeno, ya que está presente en las principales tendencias, marcos de competencias y planes de formación de estudiantes y docentes en la actualidad. Por tanto con este trabajo pretendemos evidenciar la necesidad de que los docentes utilicen estrategias motivadoras, flexibles y que tengan en cuenta los aspectos identificados en este trabajo, para intentar que estas experiencias colectivas apoyen el proceso de aprendizaje y hagan de la construcción social del conocimiento una tarea placentera y significativa para todos los participantes.
The incorporation of ICT to the society and in particular to education has caused important changes in the interaction and communication among learners. Collaborative learning, in his different implementations and variants, is one of the declarations of this phenomenon, since it is present in the principal tendencies, frames of competencies and training programs of students and teachers at present. Therefore, with this work we attempt to demonstrate the need that teachers use motivating, flexible strategies and that they bear in mind the aspects identified in this work, in order to try that these collective experiences support the learning process and extract a pleasant and significant task for all the participants from the social construction of knowledge.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev203col5;
Keywords: Aprendizaje Colaborativo
Aprendizaje colaborativo soportado por computadoras
Formación del profesorado
Formación del profesorado en aprendizaje colaborativo
Trabajo colaborativo
Collaborative learning
Teacher training
eacher training in collaborative learning
collaborative work
URI: http://hdl.handle.net/10481/44621
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Avello-Martínez, R.; Marín, V.I. La necesaria formación de los docentes en aprendizaje colaborativo. Profesorado, 20(3): 687-713 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42621]
Appears in Collections:Vol._20, 3 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev203col5.pdf420.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada