Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 3 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44609

Title: Accountability, una caja de herramientas, no una política: El caso del sistema educativo francés
Other Titles: Accountability, a toolbox, not a policy: The case of the French educational system
Authors: Dutercq, Yves
Issue Date: 2016
Abstract: En Francia la accountability está más presente en el discurso que en la política educativa y tiene una función ante todo retórica. Sin embargo, desde la aplicación de la Ley marco presupuestaria de 2001 (LOLF), se han instaurado unas herramientas presupuestarias que fijan unos objetivos de rendimiento para el personal intermediario del sistema educativo. Estas medidas atañen poco al personal de los establecimientos que sigue trabajando bajo un régimen de responsabilidad moral y profesional más que gerencial. Esta situación conduce a la afirmación de dos profesionalismos antagonistas, el de los responsables y el de los docentes, y constituyen un freno evidente a cualquier intento de reforma.
In France, accountability is more present in discourse than in educational policy and its function is first of all rhetorical. However, since the implementation of the 2001 Budgetary Orientation Act (LOLF), institutional tools that set performance intermediate officials of the education system targets for all have been introduced. But these measures have limited impact on school staff who continues to work in a logic of moral and professional responsibility more than a managerial responsibility. This situation leads to the development of two antagonistic professionalisms, that of managers and that of teachers, and hinders any attempt to carry out a reform.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev203art5;
Keywords: Sistema educativo
Accountability
Regulación post-burocrática
Profesionalismo
Jefe de establecimiento
Accountability
French educational system
Post-bureaucracy
Professionalism
Principal
URI: http://hdl.handle.net/10481/44609
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Dutercq, Y. (2016). Accountability, una caja de herramientas, no una política: El caso del sistema educativo francés. Profesorado, 20(3): 145-169. [http://hdl.handle.net/10481/42609]
Appears in Collections:Vol._20, 3 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev203art5.pdf427.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada