Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44506

Title: La comunicación en las Community of Inquiry en Educación Superior. Satisfacción y propuestas de mejora del alumnado.
Other Titles: Communication in the Community of Inquiry in Higher Education. Student’s satisfaction and suggestions for improvement.
Authors: Gutiérrez-Santiuste, Elba
Issue Date: 11-Dec-2016
Abstract: Este trabajo presenta las correlaciones encontradas entre los elementos sociales, cognitivos y docentes de las Community of Inquiry y satisfacción del alumnado de Educación Superior. La comunidad creada utiliza foros y chats para mantener las comunicaciones. El modelo teórico y analítico propuesto por Garrison, Anderson y Archer (2000) para el estudio de las comunicaciones virtuales está compuesto por tres categorías interrelacionadas entre sí: presencia social, cognitiva y docente. Nos centramos, en primer lugar, en observar si estas categorías encontradas en nuestro estudio están correlacionadas con la satisfacción generada por la participación en la comunidad. Para ello se ha utilizado una metodología cuantitativa a través del análisis de correlaciones de Pearson de los ítems respondidos a través de dos cuestionarios (uno para cada una de las herramientas de comunicación). En segundo lugar, hemos analizado a través de un análisis de contenido las propuestas de mejora para la experiencia educativa por parte del alumnado. Los resultados muestran que especialmente con la herramienta foro es donde se encuentran mayores correlaciones entre la satisfacción y la presencia cognitiva y social. El alumnado pese a tener un alto grado de satisfacción encuentran aspectos que pueden ser mejorados en la comunicación virtual. Concluimos que la herramienta foro, a la luz de nuestros resultados, puede ser más eficaz para potenciar la satisfacción en entornos de aprendizaje virtual.
This study presents the correlations found between the social, cognitive, and teaching elements of the Community of Inquiry and students’ satisfaction in Higher Education. The community created uses forums and chats to support communications. The theoretical and analytical model proposed by Garrison, Anderson y Archer (2000) for the study of virtual communication is composed of three interrelated categories: social, cognitive and teaching presence. We focus to observe if this categories found in our study are correlated with the satisfaction generated by participation in the community. We use a quantitative methodology through Pearson correlation analysis of items answered through two questionnaires (one for each of the communication tools). Secondly, we analize by content analysis of the proposals for improving the educational experience for the students. The results show, especially with the forum tool, higher correlations between satisfaction/cognitive and social presence. The students have a high degree of satisfaction, however they believe that there are aspects to improve. We conclude that the forum tool can be more effective to enhance satisfaction in virtual learning environments.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación superior
Comunidad de indagación
Comunicación virtual
Mejora educativa
Presencia social
Presencia cognitiva
Presencia docente
Satisfacción
Cognitive presence
Community of inquiry
Educational improvement
Higher education
Satisfaction
Social presence
Teaching presence
Virtual communication
URI: http://hdl.handle.net/10481/44506
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gutiérrez-Santiuste, E. La comunicación en las Community of Inquiry en Educación Superior. Satisfacción y propuestas de mejora del alumnado. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(2): 95–107 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44506]
Appears in Collections:Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(2)_007_jett_gutierrez-santiuste.pdf553.94 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada