Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44504

Title: Aproximación al análisis de redes sociales (ARS) en comunidades virtuales.
Other Titles: Approach to social network analyzing (SNA) on virtual communities.
Authors: Ibáñez-Cubillas, Pilar
Issue Date: 21-Dec-2016
Abstract: Las Comunidades Virtuales (CV), en la diversidad de su tipología, desarrollan formas de colaboración que pueden ser estudiadas bajo el Análisis de Redes Sociales (ARS). Esta técnica permite identificar las estructuras sociales que emergen de las interacciones entre los sujetos, cuyas relaciones proporcionan patrones que afectan a la conducta de los individuos. El valor añadido de las herramientas de la Web 2.0, ha incrementado el interés de los investigadores sociales hacia el estudio del ARS en una variedad de contextos. La finalidad de este trabajo es introducir de forma global el concepto de Análisis de Redes Sociales como herramienta analítica para el estudio de las Comunidades Virtuales. El artículo revisa los conceptos teóricos clave, destaca aplicaciones y software para el ARS, evidencia el potencial que encierra como capital social y presenta estudios basados en el uso del ARS en CV en el ámbito educativo. En la discusión se atienden algunos aspectos metodológicos, así como los retos y prospectiva para el desarrollo en el campo.
Virtual Communities (CV), in the diversity of its type, develop forms of collaboration that can be studied under the analysis of social networks (ARS). This technique allows identifying the social structures that emerge from interactions among individuals, whose relations provides patterns that affect the behavior of individuals. The added value of Web 2.0 tools has increased interest of social researchers to the ARS study in a variety of contexts. The purpose of this paper is to introduce globally the concept of social network analysis as an analytical tool for the study of virtual communities. The article reviews the key theoretical concepts, software applications and stands for ARS, demonstrates the potential of as capital and presented based on the use of ARS in education studies CV. In discussing some methodological aspects as well as the challenges and prospects for development in the field they are addressed.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Análisis de redes sociales (ARS)
Comunidad virtual
Capital social
Software
Social network analysis (SNA
Virtual community
Social capital
Software
URI: http://hdl.handle.net/10481/44504
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ibáñez-Cubillas, P. Aproximación al análisis de redes sociales (ARS) en comunidades virtuales. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(2): 51–63 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44504]
Appears in Collections:Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(2)_004_jett_ibañez-cubillas.pdf619.13 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada