Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44503

Title: The challenge of teaching and learning in an academic social network. A case study at the University of Santiago de Compostela
Other Titles: El reto de enseñar y aprender en una red social académica. Un estudio de caso en la Universidad de Santiago de Compostela
Authors: Gewerc Barujel, Adriana
Rodríguez-Groba, Ana
Montero, Lourdes
Issue Date: 19-Dec-2016
Abstract: Here we present the experience of the Stellae research group (University of Santiago de Compostela) in the use of academic social networks as a means for teaching and learning in Higher Education. It is an experience using student e-portfolios as artefacts spanning the breadth of teaching, learning and assessment processes. The teaching approach respects student diversity, promotes autonomy, proposes an elimination of barriers between formal and informal learning spaces and aims to encourage self and socio-regulated learning. The study aims to analyse the social network conditions that stimulate the development of these processes and how to use data generated in this context to improve proposals. We worked from a qualitative perspective combined with learning analytics quantitative techniques. The results show improved teacher access to data regarding student learning processes, and better knowledge of student network behaviour and motivation data. We conclude that the use of social networks creates a participation structure among students that provides great opportunities, fosters self and socio-regulation skills and promotes a positive correlation between the number of interactions and marks obtained.
Este artículo presenta la experiencia y la investigación del grupo de investigación Stellae (Universidad de Santiago de Compostela) en el uso de redes sociales académicas como medio para la enseñanza y el aprendizaje en Educación Superior. Se trata de una experiencia que trabaja con e-portafolios de los estudiantes como artefactos que atraviesan a lo largo y a lo ancho los procesos de enseñar, aprender y evaluar. El enfoque de enseñanza respeta la diversidad de los estudiantes, favorece su autonomía, propone eliminar las barreras entre los espacios formales e informales de aprendizaje y pretende potenciar el aprendizaje auto y socio-regulado. La investigación se propone analizar las condiciones de las redes sociales que estimulan el desarrollo de estos procesos y cómo utilizar los datos que se generan en este contexto para mejorar las propuestas. Se trabajó con una perspectiva cualitativa combinada con técnicas cuantitativas de la analítica del aprendizaje. Los resultados evidencian mejora del acceso del docente a los datos del proceso de aprendizaje del estudiante; conocimiento del comportamiento en la red del alumnado en el grupo clase y datos en relación a la motivación. Se concluye que el uso de redes sociales genera una estructura de participación entre el alumnado que ofrece grandes oportunidades; posibilita la adquisición de habilidades de auto y socio-regulación e influye en una correlación positiva entre el número de interacciones y las calificaciones obtenidas.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Academic Social Network
E-portfolio
University teaching
Self-regulated learning
Social-regulated learning
Digital learning environment
Redes sociales académicas
E-portfolio
Docencia universitaria
Aprendizaje auto y socio-regulado
Entorno virtual de aprendizaje
URI: http://hdl.handle.net/10481/44503
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gewer, A.; Rodríguez-Groba, A.; Montero, L. The challenge of teaching and learning in an academic social network. A case study at the University of Santiago de Compostela. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(2): 38–50 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44503]
Appears in Collections:Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(2)_003_jett_gewer_rodriguez_motero.pdf688.92 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada