Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 33/1 - 2017 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44466

Title: Estructuras de intermediación turística procomunitarias. La experiencia comercial de ACTUAR en Costa Rica
Other Titles: Mediation structures of pro-community tourism: the comercial experience of ACTUAR in Costa Rica
Authors: Cañada, Ernest
Issue Date: Jan-2017
Abstract: En América Latina la creación y consolidación de estructuras de intermediación procomunitarias ha sido clave para que propuestas de turismo rural comunitario (TRC) pudieran consolidarse como empresas, mejorar sus servicios y acceder al mercado, en especial de carácter internacional. Este tipo de intermediarios han sido creados o están bajo la dirección de las propias iniciativas de base, o en otros casos han nacido de la alianza a distintas escalas con otro tipo de organizaciones y empresas. En el caso de Costa Rica la experiencia de la asociación ACTUAR creada en 2001 ejemplifica la potencialidad de este tipo de asociaciones de segundo nivel para el fortalecimiento de las iniciativas de TRC en el ámbito de la promoción y comercialización. De este modo algunos de sus socios han alcanzado también mayores niveles de autonomía y autosuficiencia.
In Latin America the creation and consolidation of pro-community intermediary structures have been key to community tourism initiatives which can establish itself as business initiatives, improve their services and market access, especially internationally. This type of intermediaries has been created or are under the direction of their own grassroots initiatives, or in other cases have been created through partnerships at various levels with other organizations and companies. In Costa Rica's experience, ACTUAR was founded in 2001, it exemplifies the potential of this type of second-tier partnerships to strengthen community tourism initiatives in the field of advertising and marketing. Thus some of its partners have also achieved higher levels of autonomy and self-sufficiency.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Gazeta de Antropología
Keywords: Comercialización
Marketing
Comunicación
Communication
Costa Rica
Desarrollo institucional
Institutional development
Turismo rural comunitario
Community tourism
URI: http://hdl.handle.net/10481/44466
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cañada, E. Estructuras de intermediación turística procomunitarias. La experiencia comercial de ACTUAR en Costa Rica. Gazeta de Antropología, 33(1): artículo 10 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44466]
Appears in Collections:Nº 33/1 - 2017

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 33-1-10 Ernest Cañada.pdf141.45 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada