Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44449

Title: Inteligencias múltiples y aprendizaje: Un enfoque comparativo en alumnos de conservatorio
Other Titles: Multiple intelligences and learning: A comparative approach in conservatory students
Authors: Athanassopoulos, Néstor
López-Fernández, Verónica
Issue Date: 2017
Abstract: la Teoría de las inteligencias Múltiples defiende que la competencia cognitiva se describe mejor en términos de un conjunto de habilidades o capacidades mentales que todos poseemos y podemos desarrollar. Método: Este trabajo pretende comparar dos grupos de estudiantes, formados por alumnos que cursan estudios de danza y alumnos que no los cursan, en su nivel de desarrollo de las Inteligencias Múltiples. La muestra está compuesta por 175 personas. Para conocer el nivel de las Inteligencias múltiples se ha empleado el Cuestionario de Detección de las Inteligencias Múltiples para el Alumno de Secundaria (adaptación de McKenzie, 1999). Resultados: los análisis muestran que existe mayor desarrollo de la inteligencia musical por parte de los alumnos que estudian danza en un conservatorio (M=100.14 vs 76.59 p<.05), sin embargo la inteligencia viso-espacial se ve incrementada en los alumnos que no estudian en conservatorio en general (79.30 vs 96.22 . p<.05). Además se divide a la muestra en grupos más pequeños en función del curso. Se observa que en los cursos iniciales la inteligencia musical está más desarrollada en los alumnos de conservatorio y la lógico-matemática y viso-espacial en los alumnos que no acuden al conservatorio. En los cursos superiores, sólo hay diferencias favorables al grupo de danza en la físico-corporal. Conclusión: Se concluye que los estudios de conservatorio pueden influir positivamente en el desarrollo tanto de la inteligencia física y cinestésica como de la inteligencia musical, mientras que podría no incrementar de algún modo el desarrollo de la inteligencia viso-espacial.
Abstract: The Theory of Multiple Intelligences argues that cognitive competence is best described in terms of a set of mental abilities or skills that everyone posesses and that can be developed. Method: The aim of this study is to compare the level of development of Multiple Intelligences in two groups of students, one studying dance and the other not studying dance. The sample is composed of 175 people. In order to determine the level of Multiple Intelligences, the Multiple Intelligence Detection Questionnaire for the Secondary Student was used (adaptation by McKenzie, 1999). Results: the analysis shows that there is a greater development of musical intelligence in students studying dance in a conservatory (M = 100.14 vs 76.59 p <.05), however, visual-spatial intelligence is increased in students who do not study in a conservatory in general (79.30 vs 96.22, p <.05). In addition, the sample is divided into smaller groups depending on the course. It is observed that in the initial courses musical intelligence is more developed in the conservatory students and logical-mathematical and visual-spatial in the students who do not go to the conservatory. In higher courses, there are only favorable differences to the dance group in bodily-kinesthetic intelligence. Conclusion: It was concluded that the studies in the conservatory could positively influence the development of both bodily-kinesthetic intelligence and musical intelligence, while it did not increase in any way the development of visual-spatial intelligence.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 11 de enero de 2017
Aceptado: 24 de enero de 2017
Correspondencia: Verónica López Fernández
Correo-e: veronica.lopez@unir.net
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0483-5884
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Inteligencia musical
Inteligencia viso-espacial
Musical intelligence
Visual-spatial intelligence
URI: http://hdl.handle.net/10481/44449
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Athanassopoulos, N.; López-Fernández, V. Multiple intelligences and learning: A comparative approach in conservatory students. ReiDoCrea, 6: 50 - 63 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44449]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-5-2.pdf332.65 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada