Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 2 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/4440

Title: Discourses of power in mathematics education research: Concepts and possibilities for action
Other Titles: Discursos sobre el poder en la investigación en educación matemática: Conceptos y posibilidades para la acción
Authors: Valero, Paola
Issue Date: Jan-2008
Abstract: Mathematics education is powerful. This is an assertion that appears often in mathematics education research papers. However, the meaning of the assertion is far from being clear. An analysis of different ways of talking about power in relation to mathematics education, in research literature, is put forward. Three main discourses are identified: Power as an intrinsic capacity, power as structural imbalance, and power as distributed positioning. Identifying these discourses allows clarifying the values associated to mathematics education and the pedagogical imaginaries that are possible to envision for mathematics teaching and learning.
La educación matemática es poderosa. Esta afirmación aparece con frecuencia en artículos de investigación; no obstante su significado no es siempre claro. Un análisis de las distintas maneras de hablar sobre el poder en relación con la educación matemática se ponen al descubierto en tres tipos de discursos: el poder como capacidad intrínseca, el poder como desequilibrio estructural y el poder como posicionamiento distribuido. La identificación de estos tres discursos permite elucidar los valores que se le atribuyen a la educación matemática, y hacer evidente los imaginarios pedagógicos posibles para pensar la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Series/Report no.: PNA;2(2)
Keywords: Discourses of power in mathematics education research
Liberal view of power
Marxist view of power
Post-structuralist view of power
Discursos de poder en la investigación en educación matemática
Visión liberal del poder
Visión marxista del poder
Visión postestructuralista del poder
URI: http://hdl.handle.net/10481/4440
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Valero, P. (2008). Discourses of power in mathematics education research: Concepts and possibilities for action. PNA 2(2), 43-60.
Appears in Collections:Volumen 2

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Valero2008Discourse.pdf204.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada