Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 33/1 - 2017 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44379

Title: 'Vender lo propio'. Naturaleza, turismo y arroz en Isla Mayor (Sevilla)
Other Titles: ‘Selling your own’. Nature, tourism and rice in Isla Mayor (Seville)
Authors: Hernández Ramirez, Macarena
Farhad, Sherman
Gual, Miquel A.
Issue Date: Jan-2017
Abstract: La historia y desarrollo del turismo de base local en Isla Mayor podríamos decir que es la historia de una “joven promesa”, tanto por el tiempo como por el potencial que encierra. El papel de la naturaleza en la construcción del producto turístico, así como el protagonismo de “lo local”, son las claves para entender el proceso que supone el turismo en este municipio. Partimos del presupuesto que entiende los procesos de apropiación por parte de la sociedad local, como uno de los factores condicionantes para el desarrollo del turismo de base local. El caso etnográfico que compone la experiencia turística desarrollada en Isla Mayor (Sevilla) expone la relación naturaleza-sociedad como eje central tanto de la posible oferta turística, como de los procesos de construcción social de la realidad local. La falta de vinculación o la ruptura que parece existir en ese binomio (naturaleza-sociedad) nos ayuda a analizar y centrar nuestro objetivo en dimensionar el papel que juega la apropiación (local) dentro del desarrollo del Turismo de Base Local.
The history and development of local-based tourism in Isla Mayor we could say it is the story of a "young promise" as much as for the short time it accrues as for its potential. The role of nature in the construction of the tourist product as well as the role of "the local" are the keys to understand the process involving tourism in this municipality. We start from an assumption that understands the processes of appropriation by the local society as one of the determining factors for the development of local-based tourism. The ethnographic case that makes up the tourist experience developed in Isla Mayor (Seville), describes the nature-society relationship as the core of the tourist offer as much as the processes of social construction of local reality. The lack of connection or even rupture that seems to exist in this binomial (nature-society), leads us to analyse and focus our objective on dimensioning the role of appropriation in the development of this local-based tourism.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Gazeta de Antropología
Keywords: Apropiación
Appropriation
Naturaleza
Nature
Comunidad
Community
Objetivación
Objectification
Arroz
Rice
Turismo de base local
Community-based tourism
URI: http://hdl.handle.net/10481/44379
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Hernández Ramirez, M.; Farhad, S.; Gual, M.A. Gazeta de Antropología, 33(1): artículo 04 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44379]
Appears in Collections:Nº 33/1 - 2017

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 33-1-04 Macarena Hernández_Sherman Farhad_Miquel Gual.pdf469.82 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada