Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 6, Nº 11 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44266

Title: Promoviendo la participación juvenil desde la comunidad
Other Titles: Promoting young participation from the community
Authors: Vecina Merchante, Carlos
Alomar Marí, Pau
Segura Rotger, Antonio
Efedaque Aguilar, Josué
Issue Date: 27-Dec-2016
Abstract: Este trabajo presenta el inicio de una experiencia socioeducativa con población joven que tiene la pretensión de potenciar su protagonismo en la comunidad, dinamizando al colectivo juvenil para que sea éste mismo quién organice y gestione su ocio y tiempo libre. La iniciativa parte de un estudio previo, la Monografía Comunitaria (Vecina, Segura y Alomar, 2015), elaborado a partir de una Investigación Participativa y de una Programación y Diagnóstico Comunitario, en cuyas conclusiones se plantean retos de la comunidad que deben ser abordados desde sus protagonistas. Una de estas líneas implica a la población joven como un colectivo alienado del contexto en el que habita, un espacio urbano que poco a poco se ha ido convirtiendo en un lugar destinado al ocio y consumo turístico, quedando parte de la población residente y sus necesidades cotidianas al margen de este proceso de gentrificación. La iniciativa se enmarca en el Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural (ICI) impulsado por la Obra Social “la Caixa”, gestionado en Palma (islas Baleares) por la asociación GREC y la colaboración del Ayuntamiento. Se trata de uno de los 39 territorios de toda España en el que se implementa este proyecto. Sus objetivos generales son fomentar la convivencia, la cohesión social, favorecer el desarrollo local y mejorar las condiciones de vida de la población.
This paper presents the beginning of a socioeducational experience with young people, which has the aim to enhance its role in the community, boosting the youth group to be this same who organize and manage their leisure and free time. The initiative is based on a previous study, the Community Monograph, prepared from a Participatory Research and Community programming and diagnostics, whose conclusions community challenges that must be addressed from its protagonists are raised; one of these lines involves young people as an alienated group of the context in which they live, an urban space that gradually has increasingly become a place for leisure and tourism consumption, being part of the resident population and their needs daily outside this process of gentrification. The initiative is part of the Intercultural Community Intervention Project (ICI) driven by the Obra Social "la Caixa", managed in Palma (Balearic Islands) by the GREC partnership and cooperation of the City Council. This is one of the 39 territories in Spain in which the project is implemented. Its general objectives are to promote conviviality, social cohesion, promoting local development and improve the living conditions of the population.
Sponsorship: Trabajo derivado del Proyecto “Intervención Comunitaria Intercultural”, financiado por la Obra Social “la Caixa” y el Ayuntamiento de Palma (Islas Baleares –España-)
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: TSG, Vol 6;11
Keywords: Desarrollo comunitario
Jóvenes
Investigación participativa
Intervención socioeducativa
Community development
Young
Participative research
Socioeducational intervention
URI: http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/5214/pdf
http://hdl.handle.net/10481/44266
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vecina Merchante, C.; et al. Promoviendo la participación juvenil desde la comunidad. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención Social, 6 (11): 121-142 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44266]
Appears in Collections:Vol 6, Nº 11 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TSG V6_N11_6 Vecina et al.pdf599.68 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada