Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 6, Nº 11 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44263

Title: La tutoría en el sistema educativo y el desarrollo de habilidades sociales profesionales (coaching educativo). Aportaciones de la Pedagogía Social y el Trabajo Social
Other Titles: The tutoring in the educational system and the development of professional social skills (educational coaching). Contributions of Social Pedagogy and Social Work
Authors: Hernández Aristu, Jesús
Hernández Van Waes, Oihana
Issue Date: 27-Dec-2016
Abstract: La Pedagogía reflexiva va unida a la sociedad reflexiva, aquella sociedad auto-asustada. La crisis financiera, los cambios climatológicos y otras catástrofes vienen dadas por la acción humana. Independientes de su voluntad, ahora le amenazan en su existencia. La emancipación, como objeto de la pedagogía de jóvenes y adultos, deja paso en la sociedad individualizada a que las personas deban ocuparse de sí mismas y de su identidad. Ayudar a las personas a asumir la responsabilidad de su destino es ahora la tarea en del sistema educativo y ello se realiza a través de la tutoría, la orientación y el coaching individual. La pedagogía social –que tiende a confluir cada día más con el trabajo social- es una de las fuentes multidisciplinares de la orientación educativa, necesidad y reto multiprofesional de los centros de los distintos niveles educativos.
Reflexive pedagogy goes hand in hand with reflexive society, a society that fears itself. The financial crisis, climate change and other disasters are the result of human actions. Having become independent of human will, they now threaten the basis of existence of mankind. Emancipation, which was the object of the pedagogy for young people and adults in the past, gives way to the individualised society, in which everybody is responsible for themselves and their identity. Helping people to take responsibility of their destiny is the challenge of schools nowadays. Tutoring sessions, student guidance systems and individual coaching are the best tools to carry out this task.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: TSG, Vol 6;11
Keywords: Reflexividad
Pedagogía social
Trabajo social
Emancipación
Individualización
Jóvenes escolares
Educación
Asesoramiento social
Tutoría
Coaching
Recursos
Reflexivity
Social pedagogy
Social work
Emancipation
Individualization
Young school pupils
Education
Social conunselling
Tutoring sessions
Coaching
Resources
URI: http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/4758/pdf
http://hdl.handle.net/10481/44263
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Hernández Aristu, J.; Hernández Van Waes, O. La tutoría en el sistema educativo y el desarrollo de habilidades sociales profesionales (coaching educativo). Aportaciones de la Pedagogía Social y el Trabajo Social. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención Social, 6 (11): 54-77 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44263]
Appears in Collections:Vol 6, Nº 11 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TSG V6_N11_3 Aristu y Van-Waes.pdf467.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada