Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44193

Title: Modelado e impresión en 3D en la enseñanza de las matemáticas: un estudio exploratorio
Other Titles: 3D Modelling and printing in the teaching of mathematics: an exploratory study
Authors: Beltrán-Pellicer, Pablo
Rodríguez Jaso, Carlos
Issue Date: 2017
Abstract: Las impresoras en 3D constituyen un recurso que poco a poco está encontrando su hueco en los centros educativos, de la mano de docentes innovadores y creativos. Normalmente, son profesores de Tecnología o Informática en educación secundaria, o los de ciertas especialidades de ciclos formativos, los que buscan utilizar el diseño de piezas y su posterior impresión como medio para alcanzar sus objetivos de aprendizaje. Nos planteamos aquí como objetivo el justificar la utilización de este recurso para la enseñanza de las matemáticas. Método: Se adopta una metodología de carácter descriptivo y exploratorio. Se realiza, en primer lugar, un breve análisis de la tecnología de impresión y de modelado de objetos en 3D. Posteriormente, a partir de una serie de experiencias de aula, analizamos algunas tareas que se pueden plantear para comprobar que se ponen en juego conocimientos matemáticos, aplicando la noción de configuración de objetos y significados matemáticos. Resultados: Las configuraciones de objetos matemáticos para cada una de las situaciones revelan contenidos propios del nivel educativo del alumnado al que se dirigen. Conclusiones: Es pertinente, desde el punto de vista epistémico, considerar propuestas de enseñanza-aprendizaje que hagan uso del modelado y la impresión en 3D.
Abstract: 3D printers are finding their place in educational institutions, as innovative and creative teachers use them to propose activities in their lessons. Usually, they are teachers of technology and computer science in secondary education, or of certain specialties in professional training. In these cases, the tasks involve designing and printing solid pieces as a means of achieving the learning objectives. The purpose of this paper is to justify using this resource in the teaching of mathematics at different educational levels. Method: We adopt a descriptive and exploratory qualitative methodology, first depicting 3D printing technology and the usual software applications to model 3D objects. Then, considering several classroom experiences, we analyse possible tasks that can be proposed in order to verify/confirm thatmathematical knowledge is activated/used, applying the notion of the configuration of objects and mathematical meanings. Results: The objects and meanings configurations for each of the situations show mathematical content aligned with the curricular level of the students. Conclusions: It is appropriate, from an epistemic point of view, to consider teaching and learning proposals, which involve 3D modelling and printing.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 30 de noviembre de 2016
Aceptado: 9 de enero de 2017
Correspondencia: Pablo Beltrán Pellicer
Correo-e: pbeltran@unizar.es
https://orcid.org/0000-0002-1275-9976
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Enseñanza de las matemáticas
Innovación educativa
Mathematics instruction
Educational innovation
URI: http://hdl.handle.net/10481/44193
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Beltrán Pellicer, P.; Rodríguez Jaso, C. Modelado e impresión en 3D en la enseñanza de las matemáticas: un estudio exploratorio. ReiDoCrea, 6: 16 - 28 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44193]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-2.pdf428.12 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada