Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44147

Title: Modelización en el aula de ingeniería: Un estudio de caso en el marco de un experimento de enseñanza
Other Titles: Modeling in an engineering classroom: A case study within a teaching experiment
Authors: López, Rubí
Molina, Marta
Castro, Enrique
Issue Date: Jan-2017
Abstract: Presentamos un estudio de caso que se enmarca dentro de un experimento de enseñanza dirigido a analizar la implementación de la modelización matemática en un aula de ingeniería. Analizamos cómo una estudiante se apropia del proceso de modelización a lo largo de varias sesiones. Se detecta una concepción no unidireccional del proceso de modelización, con riqueza de interacción entre sus fases y omisión de acciones claves en la matematización y desmatematización del problema. Este estudio aporta información detallada de utilidad para la implementación de la modelización en el aula.
We describe a case study framed within a teaching experiment aimed to analyze the implementation of mathematical modeling in an engineering classroom. We analyze how a student implements the process of modeling along several sessions. We detect a non-unidirectional conception of the modeling process, with a rich interaction among its phases and lack of some key actions in the mathematization and des- mathematization of the problem. This study provides detailed information of use for the implementation of modeling in the classroom.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(2)
Keywords: Estudio de caso
Experimentos de enseñanza
Ingeniería
Modelización matemática
Resolución de problemas
Case study
Engineering
Mathematical modeling
Problem solving
Teaching experiments
URI: http://hdl.handle.net/10481/44147
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López, R.; Molina, M.; Castro, E. Modelización en el aula de ingeniería: Un estudio de caso en el marco de un experimento de enseñanza. PNA, 11(2): 75-96 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44147]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
161222LopezVFinal.pdf417.28 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada