Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/43750

Title: Actitudes familiares ante la alteridad cultural. ¡Mi papá no quiere que me junte con él!
Other Titles: Family attitudes in the face of cultural otherness. My dad doesn't want me to hang out with him!
Authors: Rodríguez Fuentes, Antonio
Fernández Fernández, Alejandro Daniel
Miñán Espigares, Antonio
Issue Date: 2016
Abstract: La educación despega y despliega en la familia, y aterriza y continúa en la escuela, donde se combina con la enseñanza, a la que contribuye enérgicamente. Las actitudes son la base y predisposición para la acción; se gestan en la familia y se refuerzan en el colegio. Las actitudes hacia la diversidad no son una excepción, parten de la configuración familiar y se moldean en la institución escolar. Este estudio examina las actitudes de padres y madres hacia la diversidad cultural de las aulas de sus hijos de secundaria y bachillerato. Para ello se han entrevistado a 14 madres y 8 padres, empleando una batería de cuestiones (18 preguntas) validadas por expertos de diferentes niveles educativos (3 de secundaria y Bachillerato y 3 de Universidad), cuyas respuestas han sido tratadas cualitativamente (análisis de contenido)y cuantitativamente (análisis de tendencias, porcentuales y diferenciales). Dado que el conjunto ha sido considerado como caso (estudio de caso), los resultados permiten vislumbrar el patrón actitudinal que muestran ante la diversidad cultural en las aulas.
Education takes off and displays in the family,and lands and continues at school, where it is combined with teaching, which contributes strongly. Attitudes are the base and predisposition for action; they gestate in the family and reinforced in school. Attitudes towards diversity are no an exception, start from the familiar structure and are molded in the school. This study analyzes the attitudes of parents towards cultural diversity in their children’s secondary and high school classrooms. To do this they have interviewed 14 mothers and 8 parents, using a battery of questions (18 questions) validated by experts from different educational levels (3 secondary and high schools and 3 University), whose answers have been treated qualitatively (content analysis) and quantitatively (trend analysis, and differential percentage). Since the group has been considered as a case (case study), the results give a glimpse of the attitudinal pattern showing to cultural diversity in the classroom.
Publisher: REUGRA
Series/Report no.: REIGRA Revista de Educación de la Universidad de Granada;23
Keywords: Alteridad en educación
Educación intercultural
Actitudes ante la escuela multicultural cultural
Actitudes familiares ante la diversidad cultural.
Otherness in education,
Intercultural education
Attitudes towards cultural and multicultural school
Family attitudes to cultural diversity
URI: http://hdl.handle.net/10481/43750
ISSN: 0214-0489
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Fuentes, A., et al. (2016). Actitudes familiares ante la alteridad cultural. ¡Mi papá no quiere que me junte con él!. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 23: 69-84. [http://hdl.handle.net/10481/43750]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2016.Art.REUGRA.ActitudesFamiliaresDiversidad.pdf830.41 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada