Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 5 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/43110

Title: Respuesta educativa individualizada a las dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias en la etapa de secundaria
Other Titles: Individualized Educational response to the difficulties in the process of the teaching and learning of science in Secondary Schools
Authors: Vidal, Marta
Cascarosa, Esther
Roda, Víctor
Issue Date: 2016
Abstract: Se presenta un estudio de casos cuyo objetivo ha sido proponer nuevas metodologías de trabajo adaptadas a las necesidades de los alumnos. Previo al diseño de estas, se ha llevado a cabo una revisión bibliográfica en profundidad sobre las pautas de actuación del profesorado ante las dificultades de aprendizaje de las ciencias en alumnos adolescentes. Como consecuencia, ha surgido la necesidad de acompañar al estudiante en su proceso de aprendizaje, identificar sus dificultades y ofrecerle estrategias concretas para solventarlas. El seguimiento del alumno ha permitido comprobar la efectividad de las estrategias aplicadas y la adquisición progresiva de competencia científica.
A case study whose objective is to propose new work methodologies tailored to the needs of students. Prior to their design, an in-depth literature review was conducted into the steps taken by teachers when faced with the difficulties of learning science for adolescent students. As a result, it has been considered necessary to accompany the student in their learning process, identify problems and offer specific strategies to overcome them. Tracking students has revealed the effectiveness of the strategies implemented and the progressive acquisition of scientific competencies.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 14 de octubre de 2016 | Revisión: 16 de octubre de 2016 | Aceptado: 26 octubre de 2016
Correspondencia: Esther Cascarosa | Email: ecascano@unizar.es
Series/Report no.: ReiDoCrea;5
Keywords: Estudio de caso
Enseñanza personalizada
Case Study
Guided Teaching
URI: http://hdl.handle.net/10481/43110
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vidal, M.; Cascarosa, E.; Roda, V. Respuesta educativa individualizada a las dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias en la etapa de secundaria. ReiDoCrea, 5: 263-277 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/43110]
Appears in Collections:ReiDocrea, 5 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
5-26.pdf318.72 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada