Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42995

Title: Estudio sobre la relevancia de las competencias del profesional de la enfermería desde la perspectiva estudiantil
Other Titles: Study about the relevance of competences of the nursing professional from the student’s perspective
Authors: Cora Izquierdo, Gladys
Aponte Correa, María
Issue Date: 17-Jul-2016
Abstract: A través de este trabajo de investigación “Estudio sobre la relevancia de las competencias del profesional de la enfermería desde la perspectiva estudiantil”, se pretende conocer la importancia que tiene para las instituciones universitarias evaluar la calidad de los procesos educativos a través de la participación de sus alumnos. Esta investigación se basa en la metodología descriptiva denominada un estudio de encuesta. Para la obtención de información se utiliza una escala tipo Likert con cinco categorías de respuesta. La escala está compuesta por veintidós competencias del grado profesional de Enfermería. A través del instrumento, un grupo de los alumnos de este programa de preparación profesional respondió a la encuesta ofreciendo su opinión sobre las veintidós competencias previamente identificadas para el profesional de Enfermería. Utilizando dos alternativas (tienes y/o debes tener), los alumnos presentaron información esencial a la administración universitaria sobre su programa de estudio. Para esta investigación se identificaron dos objetivos básicos. El primero es, determinar cuáles son las competencias que deben adquirir los profesionales de Enfermería en opinión del alumnado. El segundo objetivo establecido en la investigación es, conocer la percepción que el alumnado tiene con respecto al grado en que ha adquirido las competencias propias del profesional de Enfermería.
The “Study of the relevance of competences of the nursing professional from the students’ perspective", examines the importance that universities give to the quality of educational processes through students’ participation. This research is based on the descriptive methodology called a survey study. A Likert type scale with five categories of response is used for obtaining information. The scale consists of twenty-two competences of the Nursing degree. Through the instrument a group of students from the program responded to the survey offering their opinion about the twenty-two competitions previously identified for the nursing professional. Using two alternatives (you have or you must have) students presented essential information to the university administration regarding their study program. Two basic objectives were identified for this research. The first is to determine what are the nursing profession competencies that they must obtain in the opinion of students. The second objective in the research is to know the perception that students have with respect to the degree in which they had developed their own nursing professional competencies.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Competencias
Competences
Enfermería
Nursing
Educación superior
Higher Education
Calidad
Quality
Evaluación del impacto
Evaluation of impact
Aprendizaje significativo
Significant Learning
Actitudes
Attitudes
Aptitudes
URI: http://hdl.handle.net/10481/42995
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cora Izquierdo, G.; Aponte Correa, M. Estudio sobre la relevancia de las competencias del profesional de la enfermería desde la perspectiva estudiantil. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 7(1): 162–173 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42995]
Appears in Collections:Vol. 7.1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(1)_010_jett_cora_aponte.pdf525.04 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada