Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42993

Title: Incidencia de campañas publicitarias y recursos disponibles en Internet en los hábitos alimentarios en escolares de 10-12 años de la Comunidad de Madrid
Other Titles: The influence of publicity campaign and available resources on the eating habits of school age children between 10 and 12 years old of the Community of Madrid
Authors: Torquemada Vidal, María Asunción
Issue Date: 17-May-2016
Abstract: Actualmente existe una gran preocupación por los hábitos saludables, interés que se acrecienta aún más en adolescentes, para los cuales la percepción de la imagen corporal es de vital importancia y los distintos mensajes que les llegan del exterior cobran prioridad en muchos casos sobre los que reciben en un entorno más doméstico. Consecuencia de esto son campañas publicitarias dirigidas a la formación en hábitos saludables. Objetivo de esta investigación es poner de manifiesto que las campañas publicitarias y el uso de internet como fuente de información aportan ventajas en la formación de hábitos saludables frente a otros recursos más tradicionales. Para ello se trabajan distintas metodologías. Un grupo control sólo utiliza el libro de texto como único recurso y el grupo experimental trabaja con campañas y recursos de Internet. Se trata de comparar si se interiorizan mejor los hábitos con una u otra metodología. Se han trabajado con preadolescentes de 10- 12 años utilizando un pre test para conocer sus hábitos alimentarios en ambos grupos y un pos test tras las sesiones impartidas con las distintas metodologías los datos obtenidos en esta experiencia muestran mejores resultados de aprendizaje de los hábitos analizados en alumnos que usaron Internet como fuente de información. Por tanto, se pone de relieve la necesidad de que comunicación y educación exploren y desarrollen sinergias para lograr alcanzar objetivos educativos concretos.
In today's society, there is great concern about health habits. This interest is even larger if it comes from teenagers, for whom the perception of their body image is of vital importance. For these people, ongoing messages coming from external environments are getting higher priority from those received in a domestic background. A consequence of this situation is the use of advertising campaigns focusing on training in healthy habits. The objective of this research is to show that the advertising campaigns and the use of Internet as a source of information are bringing benefits for learning in the creation of healthy habits over traditional educational resources. For this document two different methodologies were developed for comparison purposes. In a first control group only textbook was used as a single educational resource, and in a second experimental group campaigns and Internet resources were used. Then, we compared healthy habits with both methodologies, studying contents about healthy eating in tweens of 11 to 12 years using a pre-test to meet their dietary habits and having a post test after the sessions taught with different methodologies. The data obtained in this experiment show better learning results when analyzing habits in students who used the Internet as an information resource. Therefore, it underscores the objective needed for communication and education to explore and to develop synergies to achieve more specific educational goals.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación para la salud
Health education
Hábitos saludables
Healthy habits
Infancia
Childhood
Internet
Publicidad
Publicity
URI: http://hdl.handle.net/10481/42993
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Torquemada Vidal, M.A. Incidencia de campañas publicitarias y recursos disponibles en Internet en los hábitos alimentarios en escolares de 10-12 años de la Comunidad de Madrid. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 7(1): 101–119 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42993]
Appears in Collections:Vol. 7.1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(1)_007_jett_torquemada.pdf529.67 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada