Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42954

Title: Medidas desarrolladas por las administraciones para favorecer la permanencia en el sistema educativo y garantizar el acceso al mercado laboral en condiciones de igualdad
Other Titles: Measures developed by the government to encourage retention in the education system and ensure access to the labor market on an equal footing
Authors: Ordóñez-Sierra, Rosario
Gómez-Torres, María José
Issue Date: 17-Feb-2014
Abstract: El presente estudio se integra dentro del Proyecto de Investigación DER 2012-36755 “Mercado de trabajo, transiciones laborales y edad: jóvenes y mayores de 55 años”, financiado por la Secretaría de Estado de Investigación, Desarrollo e Innovación. Se ha partido de la batería de medidas que el Gobierno de España aprobó en marzo de 2013 denominada “Estrategia de Emprendimiento y Empleo Joven 2013-2016” que se enmarca dentro del Plan Nacional de Reformas presentado por el Gobierno en respuesta a las recomendaciones, que en materia de empleo joven, le transmitió la Unión Europea. Entre las 100 propuestas, se han identificado un total de 30, relacionadas directamente con la Formación Profesional y su formación para la integración de jóvenes al mercado laboral. Concretamente, en este trabajo, se presenta un análisis de la normativa estatal, andaluza y observatorio ARGOS sobre la medida m3, que proyecta la permanencia del alumnado en el sistema educativo, así como garantizar el acceso al mercado laboral en condiciones de igualdad. Pretendiendo conocer, asimismo, la formación e inserción en el mundo laboral en la comunidad autónoma andaluza de la variable género, ya que se ha tenido como objeto de estudio, la situación de la mujer en la Formación Profesional y en el mercado laboral. La principal conclusión es que la FP se ha hecho mucho más igualitaria, pues se ha igualado considerablemente la proporción de hombres y mujeres que la cursan, aunque persiste una gran segregación por ramas profesionales y género
The present study is integrated within the project of research DER 2012-36755 "labour market, career transitions and age: young people and over 55 years of age", financed by the Secretariat of State for Research, Development and Innovation. Therein, it is left from the set of measures that the Government of Spain approved in March 2013 called 'Strategy 2013-2016 youth employment and entrepreneurship' which is part of the national reform plan presented by the Government in response to the European Union recommendations in the field of youth employment. Among the 100 proposals have been identified for our study a total of 30 irectly related to vocational training for the integration of young people into the labour market. Specifically, in this paper, an analysis of state regulation, Andalusian and ARGOS observatory on the m3 measure, which projects the permanence of students in the education system and ensure access to the labor market on equal terms is presented. Pretending to know also, training and integration into the labor market in the Andalusian autonomous community from the gender point of view, as the situation of women in vocational training and the labor market has been taken as a case study. The main conclusion that vocational training has become much more egalitarian, as it has significantly matched the proportion of men and women who enrolled, but still a great professional branches segregation and gender
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Igualdad de oportunidades
Equal opportunities
Género
Gender
Formación profesional
Vocational training
Sistema educativo
Educational system
Mercado laboral
Labor market
URI: http://hdl.handle.net/10481/42954
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ordóñez-Sierra, R.; Gómez-Torres, M.J. Medidas desarrolladas por las administraciones para favorecer la permanencia en el sistema educativo y garantizar el acceso al mercado laboral en condiciones de igualdad. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3): 255–268 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/42954]
Appears in Collections:Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(3)_019_jett_ordoñez-sierra_gomez-torres.pdf293.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada