Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42953

Title: Liderazgo y ciudadanía empresarial: Qué podemos aprender de las mujeres líderes en las empresas andaluzas
Other Titles: Leadership and corporate citizenship: What can we learn from woman leaders in the Andalusian Companies
Authors: Núñez Domínguez, Trinidad
Estebaranz García, Araceli
Issue Date: 31-Mar-2014
Abstract: En este artículo se presenta un estudio del liderazgo empresarial en las grandes y medianas empresas andaluzas con enfoque de género. Y se relaciona con las prácticas de Responsabilidad Corporativa, haciendo hincapié en la exigencia ética, social y política del mundo empresarial. Ello se enmarca en el eje de Igualdad de Oportunidades en el trabajo de los Proyectos Equal, iniciativa del Fondo Social Europeo (2002-2007). Se definen los conceptos clave, la metodología de investigación: cuantitativa mediante cuestionario y cualitativa mediante entrevista, y los resultados. Se presentan los datos cuantitativos sobre la participación de las mujeres en la empresa, y los cualitativos que muestran los focos críticos: las competencias generales y profesionales significativas de las mujeres directivas y las barreras para la igualdad. Las conclusiones apuntan a la necesidad de un cambio cultural empresarial, en torno a medidas de responsabilidad social para que avance la Igualdad de Oportunidades y con ella la integración de capacidades y personas en el mundo del trabajo: el desarrollo de formas más efectivas y flexibles de organización del trabajo, el liderazgo mixto, que hagan posible reconciliar a la familia con la vida profesional; así como reducir la brecha salarial existente entre los sexos y apoyar la abolición de la segregación laboral horizontal y vertical. Finalmente, se sugieren orientaciones para la formación de las personas como ciudadanas y su relación con la ciudadanía corporativa
This paper presents a study of business leadership in medium and large Andalusian companies with a gender focus. It is related with corporate responsibility practices, emphasizing ethics, social and political demands of the business world. This is part of the axis of Equal Opportunities in the work of the Equal Project, an initiative of the European Social Fund (2002-2007). Key concepts, research methodology: Both quantitative, using cuestionnaires, and qualitative, by interviewing, methods and results are defined. Quantitative data on the participation of women in the business, and the qualitative ones that show hotspots are presented: General skills and significant professional women managers and barriers to equality. The conclusions point to the need for a corporate culture change around social responsibility measures to advance equal opportunities, and with it the integration of skills and people in the world of work: the development of more effective and flexible forms of work organization, the Joint leadership and support services that make it possible to reconcile family and professional life as well as to reduce the wage gap between sexes, and support the abolition of the horizontal and vertical occupational segregation. Finally, guidelines for the training of people as citizens, and their relationship to corporate citizenship are suggested.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Ética
Work ethics
Empresa
Corporate citizenship
Igualdad
Equality
Género
Gender
Investigación descriptiva
Descriptive research
Cuantitativa y cualitativa
Quantitative and qualitative data
Formación
Vocational training
URI: http://hdl.handle.net/10481/42953
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Núñez Domínguez, T.; Estebaranz García, A. Liderazgo y ciudadanía empresarial: Qué podemos aprender de las mujeres líderes en las empresas andaluzas. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3): 243–254 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/42953]
Appears in Collections:Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(3)_018_jett_nuñez_estebaranz.pdf356.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada