Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42952

Title: Las autoexpectativas como factor diferenciador de género en el alumnado universitario
Other Titles: The self-expectations as gender differentiating factor by University students
Authors: Núñez Angulo, Beatriz
Santamaría Conde, Rosa María
Issue Date: 7-Apr-2014
Abstract: El objeto de la investigación es establecer el perfil del alumnado que está cursando estudios dentro del EEES en relación a las expectativas hacia su evaluación, destacando la dimensión autoconcepto – autoexpectativa, tanto futura como actual. La autoexpectativa nos muestra porcentajes positivos superiores en las categorías más altas, cuestionándonos si es posible que existan diferencias en función del género.A nivel metodológico, se ha construido el cuestionario Expectativas en la Universidad [EXPUNI], contando con 40 ítems, siendo 13 ítems de carácter demográfico e identificativo, 26 ítems ajustándose a escala tipo Likert y el ítem 40 de respuesta libre, para observaciones y sugerencias. Asimismo, se ha realizado la fiabilidad, obteniéndose un alfa de Cronbrach de 0.827, y para la validez, se realiza análisis factorial y juicio de expertos. Se ha aplicado a 592 alumnos, 109 hombres [18.4%] y 483 mujeres [81.6%] de 1º y 2º de los Grados de Pedagogía, Educación Social, Maestro de Educación Primaria y de Educación Infantil de la Universidad de Burgos.Los resultados del cuestionario nos ha permitido estimar que sí hay diferencias atendiendo a diferentes variables, entre ellas el sexo, en relación con la autoexpectativa futura y actual, en la medida que se ha considerado cada uno de los ítems de esta dimensión que están relacionados con estudiar mucho, tener mejor rendimiento que los amigos, recibir la felicitación de amigos y familia y estudiar según profesor.A modo de conclusión, es importante continuar con la medición de las expectativas, en todos los cursos, para corroborar los datos obtenidos hasta el momento y realizar inferencias a la población universitaria.
The object of the investigation is to establish the profile of the students who are studying in the EHEA in relation to the expectations of their evaluation, emphasizing the dimension self-concept and self-expectative, both future and current. The self-expectation shows higher positive percentages in the highest categories, questioning ourselves whether there may be differences depending on the gender.At the methodological level, the questionnaire ¨University Expectations¨ [EXPUNI] has been constructed with 40 items, including 13 items of demographic and identification purposes, 26 items adjusted to a Likert scale and the 40 item of free response for comments and suggestions. Additionally, the reliability has been tested, obtaining a Cronbrach alpha of 0.827 and for the validity a factor analysis and expert judgment has been performed. A study from the University of Burgos conducted with 592 students, 109 men [18.4 %] and 483 women [81.6 %] of 1st and 2nd year of the following grades: Education, Social Education, Master of Elementary Education and Early Childhood Education. The results of the questionnaire allowed us to estimate that there are differences according to different variables, including gender, in connection with future and current self-expectation, inasmuch as each of the items in this dimension has been considered, which are linked to studying hard, having a better performance than friends, receiving congratulations from friends and family and studying depending of the teacher.By way of conclusion, it is important to continue with the measurement of the expectations in all courses, in order to corroborate data obtained so far and make inferences to the University population.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Autoexpectativas
Self-expectations
Autoconcepto
Self-concept
Evaluación
Evaluation
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
European Higher Education Area (EHEA)
Univesitarios
University students
URI: http://hdl.handle.net/10481/42952
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Núñez Angulo, B.; Santamaría Conde, R.M. Las autoexpectativas como factor diferenciador de género en el alumnado universitario. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3): 230–242 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/42952]
Appears in Collections:Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(3)_017_jett_nuñez_santamaria.pdf404.17 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada