Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42937

Title: Educación intercultural bilingüe: Interseccionalidades entre colonialidad, etnofagia e identidades de género
Other Titles: Intercultural Bilingual Education: Intersectionalities between colonialism, etnophagy and genre identities
Authors: Bazán, María Dolores
Tejerina, Marcela
Sacchi, Xara
Issue Date: 10-Jan-2014
Abstract: Nuestras reflexiones se enmarcan en las interrogaciones y hallazgos que vamos produciendo en el Programa de Investigación CIUNSa Nº 2010 denominado: Interculturalidad y Formación: diferencias y desafíos y de modo particular en el Proyecto Nº 2010/4: Educación Intercultural Bilingüe (EIB) y giro decolonial, que indaga acerca de la emergencia de la Educación Intercultural Bilingüe, en el Departamento San Martín de la provincia de Salta, Argentina, en la pretensión de reconocer si estas prácticas educativas que se suponen nuevas formas de integración intercultural y como alternativas al papel homogeneizador de la escuela, no resultan por el contrario nuevos modos de elaboraciones situadas de disciplinamiento asociados a transformaciones de las formas de “gobierno de la sociedad”. De ahí que el presente artículo problematiza la interculturalidad y en particular las prácticas de EIB, preguntándose si estas no constituyen una nueva estrategia estatal de control político de la diferencia a la vez que reproducen una “inclusión condicionada”, una ciudadanía recortada y de segunda clase. Presta especial atención a lo que en el marco de este trabajo se denomina "mujeres sueltas", nuevas figuras misionales, en la configuración de la EIB en la región, a partir de una mirada que reconoce múltiples encrucijadas entre colonialidad, etnofagia e identidades de género.
Our thoughts are part of the questions and findings that we place in the Research Program CIUNSa No. 2010 entitled: Intercultural and Training: differences and challenges and particularly the Project No. 2010/4: Intercultural Bilingual Education (IBE) and decolonial rotation , which asks about the emergence of intercultural Bilingual Education in the Department of San Martin Salta Province, Argentina, on the pretense of recognizing whether these educational practices that new forms of intercultural integration and pose as alternatives to paper homogenizer school, on the other hand are not new ways of working with partners located transformations discipline to forms of "government" of society. The aim of this article is to problematizes the interculturality and the IBE asking if these are not a new political strategy of control of the difference that reproduces a "conditional inclusion" and a second class citizenship. It pay attention to what is called here "mujeres sueltas ", a new missionary figures, in the configuration of the IBE in the region from a point of view that recognizes multiple crossroads between colonialism, etnophagy and genre identities.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación intercultural Bilingüe
Intercultural Bilingual Education
Colonialismo
Colonialism
Etnofagia
Etnophagy
Identidades de género
Genre identities
URI: http://hdl.handle.net/10481/42937
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bazán, M.D; Tejerina, M.; Sacchi, X. Educación intercultural bilingüe: Interseccionalidad etnofagia e identidades de género. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3): 26–42 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/42937]
Appears in Collections:Vol. 5.3 (2014) (Nº Especial: Gender and Citizenship)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(3)_002_jett_bazan_sacchi_tejerina.pdf376.34 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada