Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42592

Title: Pedagogías disruptivas para la formación inicial de profesorado: usando blogs como e-protafolio
Other Titles: Disruptive pedagogies for the pre-service teacher training: using blogs as e-portfolio
Authors: Soria Ortega, Vanessa
Carrió Llach, Mar
Issue Date: 2016
Abstract: En la actualidad, el uso de las TICs cobra mayor presencia en la formación inicial de profesorado, no obstante, las reticencias para su aplicación en la práctica profesional continúan arraigadas. Este artículo analiza la experiencia de implementación de un e-portafolio con el alumnado del Máster en Formación de Profesorado de Educación Secundaria en Ciencias Naturales para desarrollar sus competencias digitales. Para ello se ha diseñado un e-portafolio novedoso, basado en las características de las pedagogías disruptivas y los entornos personales de aprendizaje. El método aplicado en el estudio ha sido el evaluativo, con diversos instrumentos y técnicas de recogida de información, de corte mixto, aplicados a lo largo del proceso de elaboración. Los resultados obtenidos muestran como se han generado transformaciones en el proceso de aprendizaje así como el logro de un aprendizaje significativo de las competencias digitales. Como conclusiones, se aportan elementos para diseñar y analizar e-portafolios que incorporen las TIC de manera perturbadora.
Nowadays, the use of the ICTs has been introduced in the pre-service teacher training. Nevertheless, the resistances for their application in the professional practice continue. This article analyzes the experience of an e-portfolio implementation in the pre-service science teacher training Master in order to develop students’ digital competencies. For this purpose, an e-portfolio based on the disruptive pedagogies and the personal learning environments has been designed.The evaluation of the experience has carried out with a combination of different data collection instruments along the e-portfolio elaboration process. The results show observable transformations in the learning process as long as the acquisition of digital competences by students. To conclude, elements to design and analyze e-portfolios includingICTs disruptively are presented.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL21;
Keywords: TIC
Portafolio
Innovación educativa
Formación profesorado
ICT
Portfolio
Educational innovations
Teacher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/42592
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Soria Ortega, V.; Carrió Llach, M. Pedagogías disruptivas para la formación inicial de profesorado: usando blogs como e-protafolio. Profesorado, 20(2): 382-398 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42592]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col21.pdf589.13 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada