Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42589

Title: Formación para la ciudadanía intercultural en educación infantil. ¿Qué sucede en las universidades valencianas?
Other Titles: Educating for intercultural citizenship in Early Childhood Education: the case of universities in Valencia
Authors: Bernabé Villodre, María del Mar
Issue Date: 2016
Abstract: Las diversas posturas educativas que se han desarrollado desde la consciencia de la diversidad cultural, no se han visto realmente reflejadas ni teórica ni prácticamente en la formación universitaria de los especialistas en Educación Infantil de la Comunidad Valenciana. La legislación educativa valenciana se ha preocupado de mostrar una intención intercultural, pese al tratamiento multicultural que los docentes dan al currículo. Este artículo analiza las asignaturas de Música del Grado de Educación Infantil, y propone unas simples directrices de cambio para las mismas, que permitirán al futuro docente asentar unos cimientos interculturales en esta etapa inicial. Se ofrece una reflexión fruto de la propia experiencia con este perfil de alumnado culturalmente diverso, que muestra cómo es imprescindible realizar una revisión de los currículos superiores para adecuarlos a la realidad de los centros educativos infantiles españoles.
The range of educational stances that have developed with the increased awareness of cultural diversity has not been reflected in the university training of Early Childhood Education specialists in the Community of Valencia –neither in theory nor in practice. Educational legislation in Valencia has focused on demonstrating an intercultural intention, despite the multicultural approach to the curricula of educators. This article analyses the music courses offered in the Early Childhood Education undergraduate degree programmes and proposes simple guidelines for introducing change in them that will allow future educators to lay the foundation for Interculturality at this early stage. A reflection is given based on first-hand experience with this type of culturally diverse student profile, demonstrating how essential it is to revise the higher education curricula to adapt them to the reality of Early Childhood Education centres in Spain.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL18;
Keywords: Sociedad pluricultural
Educación infantil
Música
Diversidad cultural
Pluricultural society
Interculturality
Early childhood education
Music
Cultural diversity
URI: http://hdl.handle.net/10481/42589
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bernabé Villodre, M.M. Formación para la ciudadanía intercultural en educación infantil. ¿Qué sucede en las universidades valencianas?. Profesorado, 20(2): 328-348 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42589]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col18.pdf340.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada