Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42585

Title: La influencia de los entornos educativos superiores en los nivles de ansiedad: un estudio cuantitativo de lengua alemana
Other Titles: The influence of higher education contexts on levels of anxiety: A quantitative study of German
Authors: Caridad y Ocerín, José María
Holgado-Sáez, Cristina
Mohamed Amar, Rachina
Issue Date: 2016
Abstract: Numerosas investigaciones han estudiado los efectos de la ansiedad en el aprendizaje de una lengua extranjera, concluyendo que esta variable impacta negativamente en el proceso de aprendizaje de un idioma, así como también en el proceso cognitivo. La ansiedad está relacionada con la aprensión comunicativa, el temor a una evaluación negativa y la ansiedad ante los exámenes. Sin embargo, una revisión de la literatura no ha evidenciado investigaciones sobre el estudio de esta variable en el contexto universitario español donde se aprende alemán. El propósito de este estudio es analizar los sentimientos de ansiedad de tres titulaciones diferentes: Grado en Turismo, Doble Grado en Administración y Dirección de Empresas y Turismo y Doble Titulación de Licenciado en Administración y Dirección de Empresas. Un total de 120 estudiantes participaron en el estudio. Los datos se recogieron con la Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), de Horwitz, Horwitz y Cope (1986). Los resultados revelan que los estudiantes presentaron una ansiedad media a alta, reflejada en elevados porcentajes respecto a la aprensión comunicativa, los exámenes y el temor a una evaluación negativa por parte del profesor y compañeros.
Many publications have studied the effects of anxiety on foreign languages learning. Researchers have concluded that this variable has a negative impact on the language learning process, as well as on the cognitive process. Anxiety is related to communicative apprehension, fear of negative evaluation and test stress. However, a literature review has shown that no research has been developed concerning the study of this variable in the Spanish university context, where German is a subject of study. The aim of this paper is to analyze the feelings of anxiety in three different degree programs: Degree in Tourism, 4-year Degree in Management Studies and Tourism and 5- year Degree in Management. A sample of 120 students is treated in the study. Data were collected using the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), Horwitz, Horwitz and Cope (1986). The results reveal that the students suffered from average to high anxiety levels, which is reflected in high rates in relation to the communicative apprehension, a negative test evaluation, and the fear of negative evaluation by the teacher and classmates.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL14;
Keywords: Variables afectivas
Ansiedad
FLCAS
Universidad
Aprendizaje de una lengua extranjera
Idioma alemán
Aprensión comunicativa
Evaluación negativa
Affective variables
Anxiety
FLCAS
University
Foreign language learning
German language
Communicative apprehension
Negative evaluation
URI: http://hdl.handle.net/10481/42585
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Caridad y Ocerín, J.M.; Holgado-Sáez, C.; Mohamed Amar, R. La influencia de los entornos educativos superiores en los nivles de ansiedad: un estudio cuantitativo de lengua alemana. Profesorado, 20(2): 256-277 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42585]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col14.pdf376.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada