Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42579

Title: Uso de nuevas tecnologías en las enseñanzas universitarias de Química Analítica
Other Titles: Use of new technologies in University teaching of Analytical Chemistry
Authors: Martín-Fernández, Begoña
Sánchez-Paniagua López, Marta
Hervás Pérez, Juan Pablo
Rodríguez Rodríguez, Elena
Issue Date: 2016
Abstract: La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior requiere un cambio de enfoque metodológico en la universidad, siendo el estudiante el centro del proceso de enseñanzaaprendizaje. La incorporación de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) a los procesos de enseñanza universitarios puede permitir el desarrollo de nuevas experiencias formativas y educativas mediante la realización de actividades integradas en el proceso de docencia. En el presente trabajo se describe el uso de una metodología docente utilizando la plataforma virtual Moodle para la realización de actividades on-line en las asignaturas de Química Analítica I y II del Grado en Farmacia de la Universidad Complutense de Madrid. Además, para mejorar la participación del alumnado se realizó una encuesta para corregir los puntos débiles de la metodología implementada y conocer la predisposición de los estudiantes a la introducción de otras herramientas innovadoras en el aula de Química Analítica. Los estudiantes hicieron un uso regular de las herramientas para la práctica docente disponibles, y las valoraron positivamente. Sin embargo, presentaron una baja predisposición a la inclusión de nuevas TIC en el aula, tales como los espacios Wiki y el e-portafolio.
A change in methodological approach in University is needed to carry out the adaptation to the European Higher Education Area, beingthe student is the center of the teaching-learning process. The integration of Information and Communication Technologies (TIC) in University teaching processes may enable the development of new training and educational experiences, performing activities integrated into the teaching process. In this paper the use of a teaching methodology based on Moodle platform to perform on-line activities in the subjects of Analytical Chemistry I and II of the Degree in Pharmacy of the Complutense University of Madrid is described. In order to improve student participation, to correct the weaknesses of the methodology implemented and to know the willingness, students were surveved regarding the introduction of other innovative tools in the Analytical Chemistry course.A regular use of the available tools was made by studentsand also they rated positively these activities. However, they had low predisposition to include new TIC in the classroom, such as Wiki spaces and the e-portfolio.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL8;
Keywords: Química analítica
TIC
Encuestas
Espacios virtuales Wiki
Educación universitaria
Espacio Europeo de Educación Superior
Analytical chemistry
Surveys
Wiki as virtual space
College education
European higher education area
URI: http://hdl.handle.net/10481/42579
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martín- Fernández, B.; Sánchez-Paniagua López, M.; Hervás Pérez, J.P. Uso de nuevas tecnologías en las enseñanzas universitarias de Química Analítica. Profesorado, 20(2): 140-154 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42579]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col8.pdf403.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada