Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 5 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42569

Title: Desarrollo de la Teoría de la Mente en niños y niñas de Educación Infantil
Other Titles: Development of the Theory of Mind in children of Pre-elementary education
Authors: Medina Martínez, Lucía
Rivas García, Sandra María
Hidalgo Ruzzante, Natalia
Caracuel Romero, Alfonso
Issue Date: 2016
Abstract: Antecedentes: Conceptos como empatía y Teoría de la Mente (ToM) han resurgido en educación gracias a la evidencia sobre su importancia en la vida de las personas. Objetivo: Estudiar la relación entre los diferentes componentes de la ToM y determinar la relación de variables sociodemográficas y educativas en el desarrollo de la ToM en alumnado de Educación Infantil. Método: 25 niños/as con edades comprendidas entre 5 y 6 años fueron evaluados. Se empleó una escala validada para evaluar ToM (EToM). Los ítems consisten en seis situaciones conflictivas como diversidad de creencias, deseos, emociones o conocimientos, presentados utilizando personajes y materiales lúdicos. Resultados: Los ítems de la escala, correspondientes a diferentes componentes de la ToM, están relacionados entre ellos con los adyacentes, no con los más distantes en el orden teórico establecido en la escala. No se han obtenido resultados significativos que indiquen la relación de edad, sexo, dificultades del lenguaje y tener hermanos/as con el desarrollo de la ToM. Conclusiones: EToM contiene ítems que pueden ser considerados indicadores del desarrollo evolutivo de la ToM en preescolares. Investigaciones con muestras más amplias podrán determinar la relación de la ToM con el sexo, la edad, el lenguaje y la convivencia con hermanos.
Background: In recent years the concepts of empathy and Theory of Mind (ToM) have reemerged in the area of education, due to evidence of their value in people’s lives. Objective: To study what relation exists between the components of ToM, and determine the relationship of sociodemographic and educational variables in the development of ToM in children of Pre-elementary education. Method: 25 children between 5 and 6 years old were evaluated; a validated scale to assess ToM in children was used. The items consist of six conflict situations about differences in beliefs, desires and emotions among others, presented to the students using characters and play-based materials. Results: The items of the scale, corresponding to different components of ToM are related to each other but only with adjacent items, not with the more distant ones in the theoretical order established in the scale. No significant results were obtained indicating the relationship of between age, sex, language problems and having siblings in the development of ToM. Conclusion: The ToM Scale contains items that can be considered as indicators of an evolutionary development of ToM in children in pre-elementary Education. Studies with broader samples are needed to determine the relationship between ToM and sex, age, language and living with siblings.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 29 de julio de 2016 | Revisión: 6 de septiembre de 2016 | Aceptado: 19 septiembre de 2016
Correspondencia: Natalia Hidalgo Ruzzante | Orcid ID: 0000-0002-9952-9478 | Email: nhidalgo@ugr.es
Series/Report no.: ReiDoCrea;5
Keywords: Primera infancia
Desarrollo emocional
Early Childhood
Emotional Development
URI: http://hdl.handle.net/10481/42569
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Medina Martínez, L.; et al. Desarrollo de la Teoría de la Mente en niños y niñas de Educación Infantil. ReiDocrea, 5: 185-194 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42569]
Appears in Collections:ReiDocrea, 5 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
5-19.pdf267.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada