Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42564

Title: En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes
Other Titles: Reflections on the concept of competence: a review of sources
Authors: López Gómez, Ernesto
Issue Date: 2016
Abstract: El concepto de competencia es, probablemente, uno de los términos más referidos en la conformación de los discursos pedagógicos actuales. Su empleo y uso variado, en diversos contextos, ha permitido que se identifiquen como competencias realidades ajenas a esta o, en el mejor de los casos, que se confunda por competencia términos que pese a ser afines no cumplen los atributos sustanciales de la propia competencia. Este artículo propone un puente para transitar del uso al sentido de la competencia a través de tres elementos: una visión histórica, una referencia etimológica y una sintética delimitación semántica. Estos tres aspectos se integran con una aproximación conceptual a partir de una revisión de literatura, concurriendo finalmente en la identificación de las potencialidades, limitaciones y aspectos críticos de la competencia en el contexto educativo actual.
The concept of competence is, probably, one of the most referred terms in shaping current educational discourses. Their use, in different contexts, has allowed identifying as a competence other realities close to this, or at best of cases, to be confused by terms being related of competence but not meet the substantial attributes of the competence itself.Therefore, this paper proposes a transit bridge to use the sense of competence through three elements: a historical approach, an etymological reference and a synthetic semantic delimitation. These aspects are integrated with a conceptual approach based on a review of literature, which provides the potential and limitations about competence in education.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev201COL4;
Keywords: Competencia
Formación basada en competencias
Revisión de la literatura
Competences
Competences based education
Review of research
URI: http://hdl.handle.net/10481/42564
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López Gómez, E. En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado, 20(1): 311-322 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42564]
Appears in Collections:Vol._20, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
REV201COL4.pdf341.71 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada