Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42556

Title: Estudio sobre los gráficos estadísticos en libros de texto digitales de Educación Primaria española
Other Titles: Study on statistical graphics in digital textbooks of spanish primary education
Authors: Díaz-Levicoy, Danilo
Giacomone, Belén
López Martín, María del Mar
Piñeiro, Juan Luis
Issue Date: 2016
Abstract: En este trabajo se describen los resultados de un estudio sobre los gráficos estadísticos en una serie de libros de texto digitales para la Educación Primaria en Andalucía. Para la investigación se ha seguido una metodología cualitativa, de carácter descriptiva, a partir del análisis de contenido. Este estudio permite obtener información sobre el tipo de gráfico usado y el tipo de actividad a desarrollar; así como evaluar la idoneidad didáctica sobre el tratamiento de este tema. Los resultados muestran el predominio del gráfico de barras, junto con las actividades de leer, calcular y construir; asimismo, la idoneidad epistémica y cognitiva resultan adecuadas.
In this paper, the results of a study on the statistics graphs present in digital textbooks for Primary Education in Andalusia are described. The methodology implemented is qualitative, of descriptive character, through content analysis. This investigation allows obtaining information about the types of graphics used on different educational levels, and about the types of activities developed by the students. On the other hand, this study allows assessing the didactical suitability of this educational resource on this topic. The results show that, bar graphs as well as activities to read, calculate and constr
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev201ART8;
Keywords: Study on statistical graphics in digital textbooks of Spanish primary education
Educación primaria
Gráficos estadísticos
Idoneidad didáctica
Digital textbooks
Primary education
Statistical graphs
Didactical suitability
URI: http://hdl.handle.net/10481/42556
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Díaz-Levitcoy, D.; Giacomone, B.; López-Martín, M.M.; et al. Estudio sobre los gráficos estadísticos en libros de texto digitales de Educación Primaria española. Profesorado, 20(1): 133-156(2016).[http://hdl.handle.net/10481/42556]
Appears in Collections:Vol._20, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev201ART8.pdf989.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada