Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42553

Title: Analisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital
Other Titles: Analysis of the publishing industry and Protocol for the selection of a suitable text book in digital format
Authors: Peirats Chacón, José
Gallardo Fernández, Isabel María
San Martín Alonso, Ángel
Waliño Guerrero, María José
Issue Date: 2016
Abstract: El presente trabajo se concreta en el análisis de las dimensiones que configuran las estrategias de la industria editorial en el proceso de implementación del libro de texto digital en los niveles de enseñanza obligatoria de la Comunidad Valenciana. La metodología utilizada combina técnicas cuantitativas y cualitativas donde se examinan tres dimensiones que configuran las estrategias de la industria editorial: la tecnológica, la pedagógica y la comercial. Entre los procedimientos utilizados destacamos las entrevistas, encuestas, grupos de discusión y análisis de documentos. En cuanto a los resultados obtenidos señalamos la necesidad del diálogo con responsables del sector editorial para comprender la problemática actual; comprobamos una gran diversidad en formatos, soportes y marcas; todos coinciden en la necesidad de crear equipos pedagógicos de asesoramiento en las editoriales. Desde el análisis realizado presentamos el diseño de un Protocolo configurado por una serie de criterios pedagógicos, tecnológicos y económicos para facilitar al profesorado la selección de los materiales didácticos curriculares en formato digital. Tarea que conlleva una de las decisiones más importantes en el planteamiento pedagógico del docente y, en consecuencia, en las prácticas de aula. Estamos ante un trabajo abierto por lo que es preciso seguir indagando en cómo la industria editorial, tan celosa de sus patentes, resuelve la comercialización del acceso al conocimiento, en qué medios y en qué variedad de soportes.
The present research deals with the analysis of the aspects that make up the different strategies of the publishing industry in its process of implementing digital textbooks in the different levels of compulsory education in the Comunitat Valenciana. We have used a methodology that mixes both quantitative and qualitative techniques so that the three dimensions that make up the strategies of publishing industries (technological, pedagogical and commercial) are used. Among the most widely used procedures, we emphasize interviews, surveys, debate groups and document analysis. Regarding the results obtained, we stand out the need of a dialogue with those responsible of the publishing industry for a better understanding of the current issues. Thus, we could realize the wide variety of formats, supports and brands. They all them agree on the need of creating pedagogical advisory teams in the publishing houses. From the analysis carried out, we introduce the design of a protocol made up by a series of pedagogical, technological and economic criteria to help teachers with the selection of the curricular didactic materials in a digital format. This task requires one of the most important decisions for teachers on their pedagogical approach and, consequently, on their everyday classroom practice. This is an open research and, consequently, it’s necessary to keep on investigating how the publishing industry, so watchful and protective of their patents, solves the commercialization of access to knowledge, which ways it uses and what variety of support it requires.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: Rev201ART5;
Keywords: Protocolo
Formación del profesorado
Digitalización de contenidos
Currículum
Industrias culturales
Libros de texto
Protocol
Teachers training
Digitalization of contents
Curriculum
Cultural industries
Textbooks
URI: http://hdl.handle.net/10481/42553
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Peirats Chacón, J.; Gallardo Fernández, I.M.; San Martín Alonso, Á; et al. Analisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital. Profesorado, 20(1): 75-90 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42553]
Appears in Collections:Vol._20, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev201ART5.pdf383.64 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada