Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42550

Title: El libro de texto escolar: espacios, lectura, habitos digitales y recepción
Other Titles: The textbook: contexts, spaces, reading, digital habits, and reception
Authors: Gómez Mendoza, Miguel Ángel
Issue Date: 2016
Abstract: Este artículo de fundamentación considera que la estructura organizativa y espacial del texto escolar permite analizarlo como libro. Se pretende comprender porque la esencia actual de libro de texto escolar se define por la reunión de un conjunto de espacios múltiples, a saber: geográfico, interior de contenido (textual e iconográfico), escolar, de salón de clase, conceptual, de lectura y legibilidad hipertextual y de recepción. En este contexto, mientras hoy la multimedia multiplica las fuentes de información y de documentación, el texto escolar solo puede tener sentido en la escuela si permanece como libro y arraiga en el alumno, cualquiera que sea la disciplina escolar a considerar, el habito del discurso razonado y argumentado. Hoy el texto escolar, en sus versiones impresas y digitales, es un objeto libro situado y estrechamente relacionado con la noción de espacio
This basis article considers that the textbook can be analyzed as a book based on its organizational and spatial structure. It aims to understand why the current essence of the textbook is defined by putting together a set of such multiples spaces as: geographical, internal content (textual and iconographic), school, classroom, conceptual, reading, and hypertextual and reception readability. In this context, while today's multimedia multiplies the sources of information and documentation, the textbook can only make sense in school if it remains as a book and becomes rooted in student’s mind, no matter what the school subject is going to be considered, the habit of the reasoned and argued discourse. Currently, the textbook, in their print and digital versions is a contextualized book object that is closely related to the notion of space.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: Rev201ART2;
Keywords: Texto escolar
Libro
Lectura
Hipertextual
Multimedia
Digital
Hiperestructura
Espacio
Texto escolar digital
Textbook
Book
Reading
Hypertext
Multimedia
Reading
Digital
Hyperstructure
Space
Digital textbook
URI: http://hdl.handle.net/10481/42550
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gómez Mendoza, M.A. El libro de texto escolar: espacios, lectura, habitos digitales y recepción. Profesorado, 20(1): 33-47 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42550]
Appears in Collections:Vol._20, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev201ART2.pdf313.95 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada