Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42390

Title: Route description in Iwaidja: Grammar and conceptualisation of motion
Other Titles: Descripción de ruta en iwaidja: gramática y conceptualización del movimiento
Authors: Edmonds-Wathen, Cris
Issue Date: 2016
Abstract: This study focussed on the effect of grammar of Iwaidja, an indigenous Australian language, on mathematical conceptualisation. It investigated route description in Iwaidja. Spatial concepts such as direction, height and movement in relation to another object are briefly described using examples. Differences between English and Iwaidja are used to illustrate the some of the impact of grammar on mathematical conceptualisation. The implications are discussed in terms of how understanding these grammatical features can help teachers, especially when children are not fluent in the language of instruction, as well as providing keys to cross-linguistic investigations of mathematical cognition.
Este estudio se centró en el efecto de la gramática de iwaidja, una lengua indígena de Australia, en la conceptualización matemática. Se investigó la descripción de ruta en esta lengua. Conceptos espaciales tales como dirección, altura y el movimiento en relación con otro objeto, se describieron utilizando ejemplos. Diferencias entre el inglés y el iwaidja son usadas para ilustrar el impacto de la gramática en la conceptualización matemática. Las implicaciones consideran cómo la comprensión de estas características gramaticales puede ayudar a los maestros, sobre todo cuando los niños no hablan con fluidez el idioma de la instrucción, así como proporcionar claves para investigaciones translingüística de la cognición matemática.
Sponsorship: This research was supported by a grant from the Australian Institute of Aboriginal and Torres Strait Islanders Studies and an Australian Postgraduate Award scholars.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(1)
Keywords: Cognition
Culture
Grammatical structures
Indigenous
Mathematical conceptualisation
Spatial language
Cognición
Conceptualización matemática
Cultura
Estructuras gramaticales
Indígenas
Lenguaje espacial
URI: http://hdl.handle.net/10481/42390
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Edmonds-Wathen, C. Route description in Iwaidja: Grammar and conceptualisation of motion. PNA, 11(1): 53-74 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42390]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
4Edmonds-Wathen VFINAL.pdf638.46 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada