Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42388

Title: A case study of epistemic order in mathematics classroom dialogue
Other Titles: Un estudio de caso del orden epistémico en el discurso de la clase de matemáticas
Authors: Ruthven, Kenneth
Hofmann, Riikka
Issue Date: 2016
Abstract: We define epistemic order as the way in which the exchange and development of knowledge takes place in the classroom, breaking this down into a system of three components: epistemic initiative relating to who sets the agenda in classroom dialogue, and how; epistemic appraisal relating to who judges contributions to classroom dialogue, and how; and epistemic framing relating to the terms in which development and exchange of knowledge are represented, particularly in reflexive talk. These components are operationalised in terms of various types of structural and semantic analysis of dialogue. It is shown that a lesson segment displays a multi-layered epistemic order differing from that of conventional classroom recitation.
Definimos orden epistémico como el modo en que se produce el intercambio y desarrollo de conocimiento en el aula, de acuerdo con un sistema de tres componentes: iniciativa epistémica respecto a quién y cómo establece la agenda del diálogo de clase; evaluación epistémica respecto a quién y cómo valora las contribuciones a este diálogo; y marco epistémico respecto a los términos en los cuales el desarrollo e intercambio de conocimiento se representa, particularmente en el habla reflexiva. Operativizamos estos componentes mediante varios tipos de análisis estructurales y semánticos del diálogo. Con los datos de un segmento de clase, se muestra un orden epistémico de múltiples niveles que difiere de formatos convencionales de relato en el aula.
Sponsorship: Thanks are due to the Economic and Social Research Council which funded collection of the video data analysed here as part of the epiSTEMe project (grant reference RES-179-25-0003).
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(1)
Keywords: Classroom dialogue
Dialogic teaching
Discourse analysis
Initiation-response-feedback
School mathematics
Análisis del discurso
Discurso de clase
Enseñanza dialógica
Inicio-respuesta-realimentación
Matemáticas
URI: http://hdl.handle.net/10481/42388
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ruthven, K.; Hofmann, R. A case study of epistemic order in mathematics classroom dialogue. PNA, 11(1): 5-33 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42388]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2Ruthven VFINAL.pdf626.1 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada