Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 3 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/4216

Title: Approaching the distributive law with young pupils
Other Titles: Aproximación a la propiedad distributiva con estudiantes jóvenes
Authors: Malara, Nicolina A.
Navarra, Giancarlo
Issue Date: Jan-2009
Abstract: This paper contributes to the research strand concerning early algebra and focuses on the distributive law. It reports on a study involving pupils aged 8 to 10, engaging in the solution of purposefully designed problem situations. These situations are organized to favor specifying the students’ solutions and to motivate a collective comparison of the arithmetic expressions that codify the solution processes. The study focuses on ways in which perception leads to different mental images that influence the choice of either the (a + b) x c or (a x c) + (b x c) the representation. It highlights that understanding these dynamics is a fundamental step for a meaningful learning of the property.
Este artículo contribuye a la rama de investigación relativa al early algebra y se centra en la propiedad distributiva. Describimos un estudio que involucra estudiantes de 8 a 10 años, implicados en la resolución de problemas. Estos problemas se han organizado para favorecer un enunciado explícito de las soluciones propuestas por los alumnos y motivar una comparación colectiva de expresiones aritméticas que codifican los procesos de resolución. El estudio se centra en las formas en las que la percepción da lugar a diferentes imágenes mentales que llevan a elegir la representación (a + b) x c o (a x c) + (b x c). La comprensión de esta dinámica es un paso fundamental para un aprendizaje significativo de la propiedad.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Series/Report no.: PNA;3(2)
Keywords: Perception
Mental models
Language representation of processes
Distributive law
Lenguaje de representación de procesos
Modelos mentales
Percepción
Propiedad distributiva
URI: http://hdl.handle.net/10481/4216
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Malara, N., & Navarra, G. (2009). Approaching the distributive law with young pupils.PNA, 3(2), 73-85.
Appears in Collections:Volumen 3

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Malara2009Approaching.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada