Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Tesis >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41976

Title: Emotions, conversatinal systems and heterogeneous data sources
Other Titles: Emociones, sistemas conversacionales y fuentes de datos heterogéneas
Authors: Eisman Cabeza, Eduardo Manuel
Direction: Castro Peña, Juan Luis
Collaborator: Universidad de Granada. Departamento de Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial
Issue Date: 2016
Submitted Date: 18-Dec-2015
Abstract: The aim of this thesis is to provide solutions to three real problems demanded by information society, within the field of conversational agents and the world of natural language processing, which we have faced in different projects. First of all, the improvement of the naturalness of this kind of systems. This shortcoming reduces their credibility and it can pose a big problem in certain applications. In second place, the problem of information overload. We are in a time when more and more information is stored online. However, many times this is not completely well organized or its volume makes impossible that it can be accessed efficiently. In third place, the access to heterogeneous data sources. Nowadays, information is not usually stored in just one location, but it is scattered across various sources that need to be integrated, and each could have a different format and structure. Along this thesis, we will study each one of these problems in depth. We will analyze the different alternatives available in literature and we will provide solutions in the form of methodologies, frameworks and concrete systems. The contributions made have been published on several journals and congresses both national and international, and the developed systems are commercially available.
La finalidad de esta tesis es aportar soluciones a tres problemas reales demandados por la sociedad de la información, dentro del ámbito de los agentes conversacionales y el mundo del procesamiento de lenguaje natural, a los que nos hemos enfrentado en diferentes proyectos. En primer lugar, la mejora de la naturalidad de este tipo de sistemas. Esta limitación disminuye su credibilidad y puede suponer un gran problema en determinadas aplicaciones. En segundo lugar, el problema de la sobrecarga de información. Estamos en una época en la que cada vez se almacena más información online. Sin embargo, muchas veces esta no está del todo bien organizada o su volumen hace imposible que se pueda acceder a ella de forma eficiente. En tercer lugar, el acceso a fuentes de datos heterogéneas. Lo normal hoy en día es que la información no esté almacenada en una sola localización, sino que esté repartida por diversas fuentes que necesiten ser integradas, y cada una de las cuales podría tener un formato y una estructura diferente. A lo largo de esta tesis, estudiaremos en profundidad cada uno de estos problemas. Analizaremos las distintas alternativas disponibles en la literatura y aportaremos soluciones en forma de metodologías, entornos de trabajo y sistemas concretos. Las contribuciones realizadas han sido publicadas en diversas revistas y congresos de carácter nacional e internacional, y los sistemas desarrollados se encuentran disponibles comercialmente.
Sponsorship: Tesis Univ. Granada. Departamento de Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial
This work has been partially supported by the Spanish Ministry of Science and Technology under research project TIN2007-67984-C02- 01, the regional Andalusian Government under research project TICP06- 01424, a FPU research and teaching fellowship from the Spanish Ministry of Education and Science.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Datos
Sistemas interactivos (Informática)
Inteligencia artificial
Sociedad de la información
Gestión del conocimiento
Lingüística computacional
UDC: 681.5
3304
URI: http://hdl.handle.net/10481/41976
ISBN: 9788491254478
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Eisman Cabeza, E.M. Emotions, conversatinal systems and heterogeneous data sources. Granada: Universidad de Granada, 2016. [http://hdl.handle.net/10481/41976]
Appears in Collections:Tesis

Files in This Item:

File SizeFormat
25634185.pdf24.72 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada