Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_10 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41948

Title: Influencia de la formación para la investigación en la actividad investigadora y producción científica en universidades de El Salvador
Other Titles: Influence of research training in research activity and scientific production at universities in El Salvador
Authors: Herrera Torres, Lucía
Orantes de Pineda, Blanca Ruth
Issue Date: Mar-2016
Abstract: Esta investigación pretende determinar si la formación para la investigación, reflejada en el nivel de estudios, afecta a la actividad investigadora y producción científica. En El Salvador existen solamente 196 doctores de un total de 7489 docentes y, según el Ranking Iberoamericano SIR (2013), las publicaciones científicas son de 65. Estudios previos han demostrado que las competencias docentes e investigadoras en el ámbito de la educación deben desarrollarse mediante Programas de Doctorado y que se requiere de la práctica investigadora (Buela-Casal y Castro, 2008; Buela-Casal et al., 2012). El estudio, con muestra probabilística y de tipo transversal, implica a 179 profesores a tiempo completo de las universidades de El Salvador, a quienes se aplicó un cuestionario que mide las competencias de investigación, la actividad investigadora y la producción científica. Este instrumento cuenta con las características psicométricas de fiabilidad y validez. Los resultados obtenidos manifestaron que la titulación de Doctor, Médico, Máster e Ingeniero se relacionan con las publicaciones y proyectos de investigación finalizados. Las competencias para la investigación tienen influencia en la finalización de los proyectos de investigación así como en las publicaciones científicas.
This research aims to determine whether research training, reflected in the academic degree, affects the research activity and scientific production. In El Salvador there are only 196 doctors for a total of 7,489 teachers and, according to the Latin American Ranking SIR (2013), the amount of scientific publications is 65. Previous studies have shown that teaching and research competence in the field of education should be developed through doctoral programs and that research practice is required (Buela-Casaly Castro, 2008; Buela-Casal et al., 2012). The study, with probabilistic sample and cross-sectional type, involving 179 full-time faculties of the universities of El Salvador who answered a questionnaire that measures research competencies, research activities and scientific production was applied. This instrument has psychometric requirements for reliability and validity. The results showed that the degree influences the research activities and scientific production where masters and doctors are more likely to complete research projects and publish and participate in scientific conferences.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Competencia (Psicología)
Formación
Investigación
Publicaciones científicas
Grado académico
Competition (Psychology)
Training
Research
Scientific publications
Academic degree
URI: http://hdl.handle.net/10481/41948
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Herrera Torres, L.; Orantes de Pineda, B.R. Influencia de la formación para la investigación en la actividad investigadora y producción científica en universidades de El Salvador. DEDiCA, 10: 145-160 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41948]
Appears in Collections:DEDiCA,_10 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
HerreraTorres_ProduccionCientificaFormacion.pdf142.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada